Редица компании от автомобилната индустрия са заплашени от колапс в битката за обработката на данни от свързаните превозни средства (които могат да комуникират двупосочно с други системи, бел. ред.): подготвяният от Европейския съюз (ЕС) регламент в тази връзка може да бъде забавен и да не попадне в дневния ред на настоящия законодателен период на Европейския парламент, пише Automobilwoche.
Регламентът следва да уточни условията за равни възможности за достъп до наличните данни в превозното средство за всички участници в автомобилната индустрия. Организации, които тестват подобни мерки, като TÜV, Dekra или GTÜ, посочват, че достъпът до данните е абсолютно необходим, за да може да се определи безопасността на свързаните или автономните превозни средства в бъдеще.
Какъв е проблемът?
„Еврокомисарят по вътрешния пазар Тиери Бретон очевидно не иска да се осъществи реализацията на това законодателство – с риск монополът върху данните на автомобилните производители да не може да бъде преустановен и през този законодателен период на ЕС“, изтъква Йорг Асмусен, генерален мениджър на Германската асоциация на застрахователите (GDV).
За да подкрепят реализирането на европейския регламент, няколко индустриални асоциации се обърнаха към германския министър на икономиката Роберт Хабек и министъра на транспорта Фолкер Висинг.
„Нашата обща цел е да работим за своевременното приемане на проекта на специфичния за сектора регламент от Европейската комисия (ЕК), така че Европейският парламент да одобри проекта през този законодателен период“, обяснява генералният мениджър на ZDK Курт-Кристиан Шил.
Застрахователи, сервизи, тестови организации, автомобилни клубове и редица доставчици на услуги за мобилност от години настояват за законово регулиране на достъпа до данните от превозните средства, за да се прекрати продължаващият монопол на автомобилните производители. Според GDV сега единствено автомобилните концерни знаят какви данни изпращат превозните средства и с каква цел. Често не е възможно да се препращат доклади за произшествия или повреди на трети страни, дори ако водачът настоява за подобни действия.
Производителите на автомобили залагат на концепцията ADAXO
В писмото си до двамата германски министри асоциациите предупреждават, че забавянето излага на риск независимия автомобилен пазар на резервни части. Това ще има отрицателни последици за потребителите и застрашава иновативната сила на целия сектор. Това би провалило и декларираната цел на коалиционното правителство в Берлин за регулиране на използването на данни от превозните средства, изтъкват асоциациите. В същото време европейските лобистки индустриални групи призова председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен за приемане на законодателството.
„Комисията на ЕС е призована да приеме специфичен за сектора регламент за сектора на моторните превозни средства чрез адаптиране на регламента за типово одобрение на ЕС“, обяснява Ричард Гьобелт, ръководител на отдела за превозни средства и мобилност в асоциацията TÜV. Заедно с другите германски организации, тя се застъпва за т.нар. „Център за доверие“, който, като неутрален наблюдател, трябва да предоставя на всички упълномощени лица достъп до данните от автомобилите.
Самите производители искат да регулират достъпа до данните, използвайки концепцията ADAXO на Германската асоциация на автомобилните производители (VDA). Това е платформа за данни, в която се влиза информацията, генерирана в превозните средства. Според ZDK тук единствено автопроизводителите ще имат право на достъп до информацията, което излага на риск конкуренцията заради липсата на качествени данни и прекомерни разходи.