Френската автомобилна компания Renault се е съгласила да намали дела си в японската Nissan Motor, опитвайки се да премахне дългогодишния източник на търкания в техния 20-годишен алианс, за да се конкурират по-добре в индустрия, преминаваща към електрификация и автоматизация, съобщава Bloomberg.
Партньорите ще запазят по 15% кръстосано акционерно участие, като Renault ще прехвърли останалата част от дела си във френски тръст за координирана продажба, когато е „разумно“ да се направи от търговска гледна точка, заявиха компаниите в понеделник. Планът все още изисква финално одобрени от съответните бордове на компаниите.
Renault, Nissan и по-малкият партньор в алианса Mitsubishi Motors планират още да продължат напред чрез сътрудничество по специфични проекти, включително в Индия, Южна Америка и Европа. Nissan ще инвестира в изградения от Renault бизнес за електрически автомобили и софтуер Ampere, който се готви за листване на акциите си, като целта е да стане стратегически акционер.
“Капиталовата структура с променен размер би трябвало да запаси алианса жизнеспособен, поддържайки синергиите и отваряйки стратегически възможности за двете страни“, коментира анализаторът на Jefferies Филип Ушоа в бележка. „Renault устоя на натиска да продава на сегашните нива и е в позиция да разпредели по-добре излишния капитал за растеж и акционери“.
Акциите на Renault поевтиняха с 0,7% в ранната търговия в Париж, а цената на Nissan също леко намаля след по-ранните ръстове.
Двете страни се доближаваха все по-близо до решение от началото на миналата година. Финално споразумение ще реши дисбаланса на сили, който от дълго време притеснява изпълнителните мениджъри в Япония. Макар че Renault държи по-голям дял от 43% с право на глас, Nissan произвежда повече автомобили, докато в същото време притежава едва 15% дял във френския производител и няма право на глас.
Сделката е изключително важна за главния изпълнителен директор на Renault Лука де Мео, за да може да продължи напред със собствената си стратегия, включваща сложно разделяне на пет различни подразделения, включително Ampere. Френският производител на автомобилите Megane E-Tech и Austral иска да задълбочи отношенията си с няколко други партньора, включително китайската Zhejiang Geely Holding Co. и производителя на чипове Qualcomm.
Сделката следва месеци напрегнати преговори. Имаше риск разговорите да се провалят в края на миналата година заради спорове относно интелектуалната собственост и несъгласие по оценката на Ampere, казват запознати източници. Независимите директори на Nissan са одобрили предложения на Renault по-рано този месец, казват още източници. Събитие за официалното обявяване на промените е ориентировъчно планирано за 6 февруари в Лондон, казва запознато лице.
Започнал през 1999 г., алиансът бе създаден, когато Renault спаси Nissan с парична инжекция, формирайки едно от най-големите автомобилни партньорства в индустрията. През годините съперничеството и взаимното подозрение нараснаха, достигайки кулминацията си с ареста на бившия лидер Карлос Гон. Напрежението се прехвърли и в политиката между Япония и Франция, когато Renault обмисляше сливането на двете компании, което изостри недоволството в Nissan.
Нарастващите разходи за електрификация и бързите технологични иновации означават, че нито Renault, нито Nissan могат да си позволят да се откажат от някои от предимствата, произтичащи от алианса, например общи покупки и платформи за автомобили.
Продължаването на сътрудничеството по различни индустриални проекти беше решаващо условие, за да получи Renault одобрение за ребалансиране на дяловете в алианса от френското правителство, неговия най-мощен акционер. Renault е предложила работа по 10 общи проекта, казват източниците.