Британската индустрия за производство на батерии е обречена, освен ако правителството не увеличи подкрепата си за сектора, предупреди основателят на Britishvolt Ltd. Орал Наджари, цитиран от Bloomberg.
Преди седмица производителят на батерии за електромобили подаде молба за защита от фалит и избра счетоводната компания EY за администратор по несъстоятелност, освобождавайки почти целия си персонал. Компанията можеше да бъде спасена, ако британското правителство ѝ бе осигурило дори една трета от 100-те милиона паунда, обещани ѝ от бившия премиер Борис Джонсън, изтъква Наджари, който се оттегли от поста на главен изпълнителен директор през август, но все още остава най-големият акционер в Britishvolt.
Подкрепата, обещана от „Уестминстър“, не беше осъществена, а осигуреното частно финансиране привърши, принуждавайки Britishvolt да обяви несъстоятелност. Липсата на ясна амбиция, съчетана с желанието да се остави фирмата да пропадне, показва липса на ангажираност към сектора, смята Наджари.
„Никой не беше там, за да помогне на Britishvolt“, изтъква той, добавяйки: „Въведената индустриална политика няма реални основи и не е благоприятна за растеж“.
Падането на Britishvolt хвърля допълнителни съмнения върху бъдещето на свиващата се автомобилна индустрия в Обединеното кралство и опитите ѝ да намали зависимостта си от азиатските доставчици. Britishvolt имаше планове за изграждането на огромен завод за батерии на стойност 3,8 млрд. паунда в Северна Англия, който според компанията щеше да създаде около 3000 нови работни места.
Производството на автомобили във Великобритания падна през 2022 г. до най-ниското си ниво от 1956 г. Източник: Bloomberg
Борис Джонсън се ангажира да осигури 100 млн. паунда за проекта, който определи като емблематичен за „зелената индустриална революция“.
„Предложихме значителна подкрепа на Britishvolt чрез Фонда за автомобилна трансформация при условие, че ключови елементи – включително ангажименти за инвестиции от частния сектор – бъдат изпълнени“, заяви говорител на Министерството на бизнеса, енергетиката и индустриалната стратегия. „Останахме с надежда, че Britishvolt ще намери подходящ инвеститор и сме разочаровани, че това не е възможно“, добавя той.
Britishvolt постигна предварителни сделки с производителите на автомобили Aston Martin Lagonda Global Holdings Plc и Group Lotus, но така и не успя да си осигури споразумения за доставки на батерии.
Малко преди финансовия колапс Britishvolt поиска от Лондон заем от 30 млн. паунда срещу стойността на завода си в Блайт, за да поддържа бизнеса си, но молбата ѝ беше отхвърлена.
Частни самолети
Наджари каза, че съобщенията в британските медии миналата година, че ръководителите на Britishvolt са харчили фирмени пари за големи бонуси и частни самолети, са преувеличени.
„Само защото член на борда или инвеститор притежава частен самолет не означава, че всички летим с частни самолети“, изтъква Наджари, добавяйки: „По мое време бизнесът не беше инвестирал нито един паунд фирмени пари в частни самолети“.
Тексаският милиардер Уилям Харисън, който е главен изпълнителен директор на частната инвестиционна компания Cathexis Holdings LP, беше член на борда на Britishvolt.
Колапсът на Britishvolt е сериозен проблем за британските производители на автомобили, които оставят зад гърба си най-лошата си година от повече от шест десетилетия насам. Великобритания няма да може да изгради мащабна местна индустрия за батерии – ключова за производството на електромобили – освен ако не направи големи промени в политиката и не защити производителите от високите енергийни разходи в региона, категоричен е Наджари.
„Ако нищо не се промени и то бързо, всеки, който вземе този завод, ще има същите проблеми“, добавя той.