Нидерландия, Белгия, Дания и Люксембург призоваха Европейския съюз (ЕС) да определи дата, до която новите камиони и автобуси, продавани в Европа, трябва да бъдат въглеродно неутрални, съобщава Ройтерс.
Европейската комисия (ЕК) е готова да предложи по-строги стандарти за въглеродните емисии за тежкотоварните превозни средства следващия месец, като идеята е да се подкрепят целите на блока относно изменението на климата.
Брюксел вече постави по-амбициозни цели за автомобилите, включително краен срок за продажбата на нови дизелови и бензинови коли до 2035 г.
Предложението на ЕС трябва да постави цел за 100% въглероден неутралитет при тежкотоварните превозни средства, изтъкват четирите страни. Те не уточниха целева дата, но допълниха, че тя трябва да отговаря на целта на ЕС за климатичен неутралитет до 2050 г.
„Предстоящото преразглеждане на стандартите за въглерода за тежкотоварни превозни средства предоставя уникална възможност да се изпрати силен сигнал към пазара и да се стимулира навременен преход“, изтъкват страните в общ документ.
Те призоваха и за по-строга цел за емисиите до 2030 г. при камионите и автобусите, добавяйки, че ограниченията при въглерода трябва да бъдат разширени, за да обхванат повече товарни превозни средства, тъй като около 35% от емисиите в сектора не се отнасят за съществуващите стандарти за въглеродния диоксид в рамките на ЕС.
Транспортът представлява близо една четвърт от емисиите в ЕС и се противопоставя на общата тенденция за намаляване на въглеродния диоксид в блока през последните три десетилетия, заплашвайки изпълнението на целта за понижаване на емисиите с 55% спрямо нивата от 1990 г. до края на десетилетието.
Динамика на европейския тежкотоварен парк и отделяните емисии на азотен оксид. Източник: АСЕА
Нарастващото търсене на товарен транспорт стимулира ръста при емисиите от тежкотоварни превозни средства всяка година от 2014 г. до пандемията от COVID-19, след което последва временно намаление през 2020 г., изтъкват от ЕС.
Предложението, което ще бъде обявено следващия месец, ще замени сегашното изискване на блока към производителите да гарантират, че техните нови камиони ще отделят 30% по-малко въглерод през 2030 г., отколкото през 2019-2020 г. - цел, предназначена да тласне сектора да замени изкопаемите горива с електрически или водородни задвижвания.
Емисии на азотен окдис, отделяни от сухопътния транспортен сектор в Европа - различни сценарии. Източник: ACEA
Проучване на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) показва, че през 2025 г. камионите, отговарящи на стандарт EURO VI, ще представляват 58% от европейския тежкотоварен парк. Въпреки това по-старите камиони, които принадлежат към по-ниските стандарти, ще са отговорни за 77% от емисиите на азотен оксид при тежкотоварни транспорт в средата на десетилетието.
Междувременно очаквания стандарт EURO VII при камионите ще има само ограничено влияние върху редуцирането на азотните емисии, изчислява ACEA. Въвеждането на подобен стандарт крие голям риск от забавяне на прехода към климатичен неутралитет, добавя лобистката група.
преди 1 година Много скоро , в рамките на няколко години , ще сме свидетели на първите електрически камиони в чистотата и у нас . В световен мащаб оперират вече около 700хил ел.автобуса за превоз на пътници - 4% от всички автобуси , и 15хил ел.камиона - 0,4% от всички камиони . И тези цифри растат прогресивно ... Хе , аз в София видях вече електрически ван , та кво остава за по света . Друзя антиваксъре-газовици-ракетчици , продължавайте да залагате на сорта Urals - $53 за барел ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Азотния окис е по-малко при богата горивна смес всички днешни коли се движат с бедна.Електричките създават друг проблем .Kатаклизъм и пешия влак е решението. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Европа скочи от самолета без парашут. Какъв е шансът й да оцелее?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар