Нещата бяха ясни, още когато Великобритания финализира своето отделяне от Европейския съюз (ЕС): на Обединеното кралство липсва капацитет за производство на батерии - елемент, който ще играе жизненоважна роля при определянето на бъдещето на автомобилната индустрия, пише Bloomberg.
Неуспехът на Britishvolt Ltd. да премине през етапа на подготовка и стартиране на търговско производство буди допълнителни съмнения относно ролята на стартъпа и Великобритания в световната надпревара на страните да изградят собствена верига на доставки и стойност за екологични технологии.
Във вторник компанията подаде молба за защита от фалит, освобождавайки почти всички служители. В тази връзката Britishvolt избра EY за администратор по несъстоятелност.
„Бих нарекъл това истинска катастрофа за автомобилната индустрия в Обединеното кралство“, коментира новината Анди Палмър, бивш главен изпълнителен директор на Aston Martin, който помогна на Nissan да реализира електрическия автомобил Leaf. „В крайна сметка британското производство на автомобили ще мигрира там, където са фабриките за батерии, които ще се намират в Централна Европа“, добавя той в интервю за BBC4.
На фона на колапса на Britishvolt специална комисия към Камарата на общините започна разследване относно жизнеспособността на производството на батерии за електромобили във Великобритания.
Тя вероятно ще достигне до същите изводи, направени от автомобилните анализатори.
През октомври германската група BMW AG спря производството на електрическите Mini в своето 110-годишно предприятие близо до Оксфорд, прехвърляйки операциите в Китай. Когато притежаваният от Tata Motors Ltd. Jaguar Land Rover — най-големият производител на автомобили в Обединеното кралство — изложи амбициите си в началото на 2021 г. - да електрифицира гамата си в рамките на няколко години - концернът предупреди, че неговият завод в Касъл Бромич, в който работят почти 2000 души, може да остане без работа.
Единствените големи производители, които обявиха значителни инвестиции в производството на батерии и електромобили в Обединеното кралство, са Nissan Motor Co. и Envision AESC. Двете компании създават център за 1 млрд. паунда в Съндърланд, където се намира един от най-големите заводи на японската автомобилна компания. Там ще произвеждат до 100 хил. електрически коли годишно, както и клетките, задвижващи превозните средства.
Производство на автомобили във Великобритания. Източник: SMMT
Грандиозни планове
Britishvolt работеше по грандиозен план за изграждане на гигафабрика срещу 3,8 млрд. паунда, която трябваше да създаде около 3000 нови работни места. Тогавашният министър-председател Борис Джонсън приветства ангажимента на неговото правителство преди година да допринесе със 100 млн. паунда за начинанието.
В крайна сметка това финансиране така и не се реализира. След като през юли миналата година Йън Лейвъри, лейбърист, член на парламента, представляващ района, където се намира заводът на Britishvolt, разкритикува администрацията на Джонсън, че не е предоставила „нито едно пени“ на компанията. Тогавашният финансов министър Куаси Куартенг отвърна, че правителството е разширило окончателното предложение за безвъзмездна помощ.
Това, което Britishvolt така и не успя да даде на правителството, беше гаранцията за твърди поръчки от производителите на автомобили. Компанията постигна предварителни споразумения миналата година за работа с Aston Martin Lagonda Global Holdings Plc и Group Lotus Plc, но и двете компании се ангажираха единствено със съвместна изследователска и развойна дейност.
„Значителната“ подкрепа, която правителството предложи на Britishvolt, зависи от това дали компанията ще привлече и частни инвестиции, заяви министър-председателят Риши Сунак в сряда по време на седмичната си сесия с въпроси в парламента. „За съжаление това не се случи“, добави той.
„Не се отказваме“
През октомври лобистката група на автомобилната индустрия в Кралството призова правителството да подобри бизнес средата, като същевременно отчете ново месечно свиване на производството. Асоциацията на производителите и търговците на автомобили специално поиска мерки за намаляване на разходите за електроенергия, които според групата са най-високите в Европа.
Към ноември около 786 000 автомобила са били произведени в страната през последните 12 месеца, по-малко от половината от приблизително 1,7 млн. броя, направени в периода преди референдума през 2016 г.
Въпреки че продажбите на нови автомобили са спаднали до 30-годишно дъно, Обединеното кралство остава един от най-големите автомобилни пазари в Европа. Електромобилите се представят особено силно, увеличавайки дела си от общите продажби до 16,6% за миналата година.
Предизвикателството за правителството на Сунак ще бъде привличането на инвестиции в страна, където автомобилната индустрия губи икономическата си сила.
Адриан Холмарк, главен изпълнителен директор на Bentley, заяви през декември, че компанията - собственост на Volkswagen AG - ще доставя клетки в Англия от други страни.
„Няма да се отказваме от автомобилната индустрия“, посочи британският министър на климата Греъм Стюарт пред Камарата на общините в сряда. „Напротив, нашата амбиция да увеличим мащаба на електромобилната индустрията на наша територия е по-голяма от всякога“, добавя той.