За първи път от близо четвърт век американски автомобилен производител успява да се пребори за короната на американския пазар на премиум модели. След като BMW успя да победи Tesla през 2021 г. с разлика от 23 244 превозни средства, компанията, ръководена от Илон Мъск, успява да отвърне на удара година по-късно, побеждавайки германската грипа с разлика от 158 612 превозни средства, съобщава Automobilwoche, цитирайки данни на Automotive News Research & Data Center.
Базираната в Остин, Тексас, Tesla не предоставя разбивка на данните за продажбите по региони или държави.
На трето място в класацията е Mercedes-Benz, следван от Lexus, Audi и Cadillac.
През 2022 г. Tesla успя да достави общо 491 хил. електрически коли в САЩ, което представлява ръст от 44% спрямо обемите за 2021 г. Международните доставки на компанията надхвърлиха 1 млн. броя.
Пазарната парадигма се промени, тъй като електромобилите вече доминират в сегмента на луксозните коли, коментира Тайсън Джомини, вицепрезидент на отдела за данни и анализи в JD Power.
Успехът при продажбите на Tesla изпраща послание към индустрията: „Ако искате да сте на върха в луксозния сегмент, трябва да победите Tesla и трябва да победите Tesla с електрически превозни средства“, категоричен е Джомини.
Като цяло пазарът в САЩ се свива с 8%
Tesla сложи край на тригодишното господство на BMW на американския пазар за луксозни коли, след като успя да увеличи производството и предприе серия от ценови намаления за някои версии на своите модели. Като цяло обаче продажбите на луксозни превозни средства в САЩ се понижават през 2022 г., докато общият пазар отбеляза спад от около 8 на сто. Данните за регистрациите в САЩ показват, че Tesla е имала преднина от 124 786 автомобила спрямо втория в класацията към края на октомври.
С продажби от 79 260 превозни средства в Северна Америка Porsche запазва позицията си от предходната година. BMW успя да достави 332 388 седана и кросоувъра в САЩ през 2022 г., което представлява спад от 1,3%. Произведените в САЩ пикапи представляват над 60 процента от продажбите на BMW за миналата година, докато делът на трите електрически модела на марката достига около 4,7% от продажбите ѝ в САЩ.
„Отчитаме много силно търсене на електрически превозни средства“, споделя пред Automotive News Шон Бъгби, ръководител на отдела по продажби в северноамериканското звено на BMW. Въпреки продължаващите производствени предизвикателства автомобилният производител посочва, че неговият монтажен завод в Спартанбърг, Южна Каролина - най-големият завод на BMW в света – отчете едно от най-силните си годишни производства през 2022 г.
Конкуренцията се засилва
Със своите високопроизводителни превозни средства и популярността на главния изпълнителен директор Илон Мъск, Tesla превърна своето предимство при електрическите превозни средства в оръжие при битката за пазарен дял. До октомври делът на Tesla в сегмента на луксозните коли в САЩ надхвърляше 60%, изчислява Experian.
Но задържането на подобна преднина става все по-трудно, тъй като индустриалните гиганти, като Ford до Volkswagen, засилват електрификацията на своята продуктова гама и изграждат зарядни мрежи чрез мащабни инвестиции от десетки милиарди долара. През първите десет месеца на 2022 г. традиционните автопроизводители и електромобилните стартъпи с изключение на Tesla отбелязват 81-процентен ръст на регистрациите на електромобили. Продажбите на Tesla в същото време растат с 50 на сто.
Mercedes-Benz достави в САЩ общо 286 764 луксозни автомобила през 2022 г. - увеличение от 3,9% на годишна база. Заедно с Tesla, Cadillac и Genesis, Mercedes една от четирите големи луксозни марки, които отбелязаха ръст на продажбите през изминалата година.
Доставките на Mercedes нарастват с 21 на сто през четвъртото тримесечие, водени от пазарния дебют на три изцяло електрически модела от семейството EQ в края на 2022 г. Марката също се фокусира върху увеличаването на продажбите на модели от висок клас като S-Class и AMG, чийто дял от общите доставки достига 29 процента.
„Това има много положително въздействие върху рентабилността, както за нас, така и за нашите представителства“, споделя главният изпълнителен директор на Mercedes-Benz USA Димитрис Псилакис пред Automotive News.
Междувременно ограниченото предлагане на нови автомобили притисна Lexus миналата година. Японската марка е доставила 258 704 автомобила, което е с 15% по-малко от 2021 г. Въпреки това брандът се нарежда на четвърто място в класацията.