Китайските производители на автомобили могат да създадат електрическо превозно средство, което да струва с 10 хил. евро по-малко от електромобилите на европейските концерни - огромно предимство, което ще окаже натиск върху баланса на силите на европейския пазар, изтъква главният изпълнителен директор на автомобилния доставчик Forvia Патрик Колер, цитиран от Ройтерс.
Тъй като европейските потребители търсят евтини електромобили, Китай произвежда „добри превозни средства“ и Европа няма да може да спре вноса, изтъква Колер в кулоарите на технологичното изложение CES в Лас Вегас.
Въпросът е "по-опасен" за Европа, отколкото за САЩ, тъй като високите мита ограничиха пазарния дял на Китай в САЩ, добавя Колер.
Докато средната цена на електрическите автомобили се е повишила в Европа от 48 942 евро през 2015 г. до 55 821 евро в момента и съответно от 53 038 долара на 63 864 долара в САЩ, тя спада в Китай до 31 829 евро от 66 819 евро преди това, което означава, че в азиатската страна електромобилите се предлагат на цена под тази на конвенционалните модели, сочи проучване на JATO Dynamics.
Според Колер китайските производители на електромобили могат да произвеждат превозни средства за по-малко пари, защото имат по-ниски разходи за научноизследователска и развойна дейност, по-ниски нива на капиталови разходи и по-ниски разходи за труд от конкурентите в Европа.
Forvia, създадена от сливането между Faurecia и Hella, е седмият по големина производител на автомобилни компоненти в света. Компанията доставя части на много китайски производители на автомобили, включително на лидера при евтините електромобили BYD.
Европа е сравнително отворена за превозни средства, внесени от Китай, а китайските производители, както и глобални концерни като Tesla Inc., се стремят да увеличат доставките в региона.
Промяната в мнението, че китайските стоки са с по-ниско качество, е подкрепена от високите оценки за безопасността на китайските автомобили, предоставени от европейските регулатори.
Делът на китайските концерни от европейския електромобилен пазар достига около 5,8%, според френската консултантска фирма Inovev, която прогнозира рязък ръст на тяхното присъствие в региона през следващите години, тъй като китайските марки произвеждат повече модели на по-ниски цени.
От друга страна, високите мита в САЩ върху произведените в Китай превозни средства досега задържат нисък дела на китайските концерни на американския автомобилен пазар.
Перспективите за глобалното търсене на автомобили през 2023 г. са несигурни, посочва Колер. Краят на войната в Украйна може да засили перспективите, но един по-дълбок, продължителен конфликт може да създаде „далеч по-мрачен“ сценарий.
Според Колер Forvia ще засили инвестициите в САЩ, отчасти за да се възползва от федералните стимули, заложени в Закона за намаляване на инфлацията (IRA), подписан през август.
Forvia вижда възможности в доставката на технология за горивни клетки за продаваните в САЩ пикапи, като Колер очаква първият подобен пикап да се появи на пазара до 2025 г.