През последното тримесечие Tesla Inc. е доставила по-малко автомобили от очакванията на анализаторите и не отговори на прогнозите, въпреки че предприе необичайната стъпка да предложи големи стимули на двата си най-големи пазара.
Компанията предаде 405 278 автомобила на клиенти през последните три месеца, което е по-малко от средната изготвена от Bloomberg оценка за 420 760 автомобила, Макар че общият брой е тримесечен рекорд за Tesla и компанията откри два нови завода за сглобяване през миналата година, тя все пак не успя да постигне целта си да разшири доставките с 50%.
След като главният изпълнителен директор Илон Мъск прогнозира „епичен“ край на годината, Tesla намали цените и сви производството на автомобилите в Китай, а след това предложи отстъпки от 7500 долара в САЩ. Притесненията за повишаването на лихвените проценти, инфлацията и други икономически пречки - плюс тревогата от изстъпленията на Мъск в Twitter, който той сега притежава - доведоха до спад на акциите на Tesla с 37% през декември и с 65% през миналата година. Първото тримесечие на Tesla с 400 000 автомобила. Графика: Bloomberg
„Смятаме, че Tesla е изправена пред значителен проблем с търсенето", пише в доклад от понеделник Тони Саконаги, анализатор от Bernstein с препоръка за продажба на акциите. „Смятаме, че Tesla ще трябва или да намали целите си за растеж (и да управлява фабриките си под капацитета), или да поддържа и евентуално да увеличи неотдавнашните намаления на цените в световен мащаб, оказвайки натиск върху маржовете“.
Според него може да се наложи производителят на автомобили да намали цените на автомобилите с 1800 до 4500 долара спрямо нивата от третото тримесечие на 2022 г. Проблемите с търсенето ще продължат, докато Tesla не представи автомобил с по-ниска цена в голям обем, което не се очертава в близко бъдеще, добави той.
През миналата година Tesla увеличи доставките с 40% до 1,31 млн. автомобила, което е малко под средния годишен темп на растеж от 50%, който компанията заяви, че очаква да постигне в продължение на няколко години. Производството е нараснало с 47% до 1,37 млн.
През четвъртото тримесечие компанията е произвела 439 701 автомобила, надхвърляйки доставките с 34 423 единици. Tesla заяви, че е продължила да преминава към „по-равномерен регионален микс от построени автомобили", което е довело до още едно увеличение на автомобилите в етап на доставка в края на тримесечието.
„Tesla продава автомобили, а автомобилната индустрия се забавя", каза по телефона Джийн Мънстър, управляващ партньор на Loup Ventures. “Те все още се борят с логистиката и разликата между производството и доставките нарасна спрямо последното тримесечие”.
Тримесечните данни за доставките на Tesla се възприемат като барометър за търсенето на електромобили като цяло, тъй като базираната в Остин, Тексас, компания е водеща в производството на автомобили, задвижвани с батерии.
Компанията има дългогодишна традиция в края на всяко тримесечие да полага максимални усилия, за да достави автомобилите на клиентите, като в навечерието на Нова година дори и топ мениджъри като ръководителя на дизайна Франц фон Холцхаузен помагаха в центъра за доставки в Южна Калифорния, предава Bloomberg.
With the amazing Tesla Marina del Rey Delivery team helping make sure every last car gets to their new owners! pic.twitter.com/CjIrERMjDp
— Franz von Holzhausen (@woodhaus2) December 31, 2022
Tesla не прави разбивка на продажбите по региони, но САЩ и Китай са най-големите ѝ пазари, а 95% от продажбите през 2022 г. са на седана Model 3 и кросоувъра Y.
Компанията произвежда Model S, X, 3 и Y в завода си във Фримонт, Калифорния. Заводът ѝ в Шанхай произвежда Model 3 и Y, а през първата половина на миналата година тя започна да доставя Model Y от най-новите си заводи в Остин и в близост до Берлин.
Въпреки че през декември Мъск предаде първите камиони Semi на Tesla на PepsiCo Inc. компанията не отчете никакви доставки на модела в тримесечния си отчет.
Tesla преживя трудна година, като загуби около 675 млрд. долара от пазарната си оценка, а цената на акциите ѝ спадна с 65%. Компанията неколкократно преустанови работата на завода си за автомобили в Шанхай - в началото заради местните ограничения за пандемията, а след това отново през декември, когато се сблъска с вълна от случаи на Covid-19 сред работниците и доставчиците. Миналия месец Мъск предположи, че средата с по-високи лихвени проценти вреди на търсенето на автомобили. В стремежа си към продажби в края на годината Tesla предложи отстъпки на много купувачи, които се съгласиха да получат автомобилите си преди януари.
Междувременно участието на Мъск в Twitter Inc., компанията за социални медии, която той придоби в сделка, оценена на 44 млрд. долара, разочарова много инвеститори и отблъсна някои потенциални купувачи на Tesla. Главният изпълнителен директор на Tesla е ликвидирал акции на Tesla на стойност над 39 млрд. долара от пика на акциите през ноември 2021 г., като е свързал някои от тези продажби с Twitter. Производството на Tesla изпреварва доставките. Графика: Bloomberg
На фона на сътресенията Мъск подчерта своето виждане за потенциала на Tesla.
„Дългосрочните фундаменти са изключително силни. Краткосрочната пазарна лудост е непредсказуема", написа той в Twitter в петък.
Автомобилният производител обяви отделно, че е насрочил инвеститорски ден за 1 март, на който ще обсъди дългосрочните планове за разширяване, автомобилната платформа от следващо поколение, разпределението на капитала и други теми.