Японският автомобилен концерн Toyota Motor Corp. ще пусне в продажба изцяло електрически автомобил, насочен към развиващите се икономики още през 2023 г., като Тайланд ще бъде първият целеви пазар за дебюта на модела, съобщава Nikkei Asia Review.
В Тайланд Toyota е лидер по продажби, като сега трябва да защитава своята позиция от китайските и южнокорейските конкуренти.
Мярката е част от подхода на концерна да постигне декарбонизация чрез многостранен технологичен подход, включват автомобили с батерии, водородни превозни средства в горивни клетки и традиционни хибриди.
На 14 декември Toyota представи прототип на електрически пикап в рамките на своя проект за иновативно международно многоцелево превозно средство (IMV) – стратегия за производство и продажба на достъпни автомобили, съобразени с нуждите на клиентите на развиващите се икономики.
Новият модел ще се фокусира върху масовия пазар. Той е проектиран да „подкрепи въглеродния неутралитет и по-добрата околна среда за всички“, изтъква президентът на Toyota Акио Тойода по време на 60-ата годишнина на дъщерното дружество Toyota Motor Thailand.
Пикапът първоначално ще се сглобява и продава само в Тайланд. Концернът ще обмисли дали да пусне модела и на други пазари в Югоизточна Азия и в други региони.
Toyota стартира проекта IMV през 2004 г. с производството на пикапа Hilux в Тайланд. Серията също така включва Fortuner и минивана Innova. Всички настоящи IMV автомобили работят с двигатели с вътрешно горене.
Превозните средства постигнаха голям успех в развиващите се икономики, благодарение на способността им да се справят с неподдържаните пътища и да пренасят различни видове товари. Във Филипините те могат да бъдат открити навсякъде във и около градове като Манила.
Един от най-големите заводи на Toyota за IMV е в Централен Тайланд. Съоръжението се фокусира върху пикапите, както и базираните на същата архитектура SUV автомобили. Готовите коли се изнасят в 124 страни по света.
Toyota също произвежда IMV превозни средства в Индонезия, Южна Америка и Аржентина. Но Тайланд, където може да доставя 96% от необходимите компоненти на местно ниво, е най-големият производствен център на концерна.
Самият Тойода ръководи зараждането и реализирането на проекта IMV като изпълнителен директор, отговарящ за Азия по това време. Два от трите завода на Toyota в Тайланд са посветени на IMV, които представляват около 70% от производството и продажбите на автомобилния производител в страната. Те съставляват около една трета и от продажбите му във Филипините.
Тойода също така посочи стремежа на автомобилния производител към хибриди и водородни автомобили с горивни клетки. „В Toyota вярваме в създаването на пълно портфолио от решения за намаляване на въглеродните емисии за нашите клиенти“, подчерта той.
Компанията също така обяви партньорство за доставка на водородно гориво с водещия тайландски конгломерат Charoen Pokphand Group.
Toyota възприема многостранен подход по отношение на декарбонизацията поради инфраструктурните ограничения в развиващите се икономики. Тъй като много от тези страни са силно зависими от изкопаемите горива, Toyota не вижда електрическите автомобили като бърз и рентабилен начин за намаляване на емисиите на въглероден диоксид, залагайки на хибридите.
Toyota води пазара на нови автомобили в Тайланд с приблизително 30% дял. Японските производители на автомобили доминират, като общо се доближават до 90% от цялостния пазар. Но напоследък се появяват признаци на разместване. Макар електромобилите да представляват само 1% от общите продажби на автомобили в Тайланд между януари и октомври, китайските играчи Great Wall Motor и SAIC Motor са отговорни за 70% от продажбите в този сегмент.