Оригиналният Toyota Prius оказва огромно влияние върху автомобилния пазар в САЩ през последните две десетилетия, но въпросът сега е дали хечбекът от пето поколение може да възстанови западащия пазар за някога изключително популярния хибрид, пише Nikkei Asia Review.
Toyota Motor Corp. очаква да научи отговора след представянето на последната вересия на Prius на автомобилното изложение в Лос Анджелис този месец. Моделът отговаря на някои от най-честите оплаквания на потребителите относно хибрида, залагайки на по-умерен декоративно-анимационен дизайн, като същевременно осигурява значително повече мощност.
Въпреки че Prius ще се предлага както с конвенционално, така и с хибридно задвижване, Toyota реши да не добавя и изцяло електрическа версия, противопоставяйки се отново на глобалната тенденция към електрификация и на призивите на екологичните групи и „зелените“ инвеститори.
Новият Prius „надгражда своя легендарен статус“, изтъква Дейвид Крист, генерален мениджър на марката Toyota в САЩ.
Той отказа да коментира целите за продажби на новия модел, но добави, че компанията изглежда оптимист, че ще върне инерцията си след слабото представяне на модела от 2016 г. насам.
Първият Prius е представен в Япония през 1997 г. като седан, след което бива преработен като хечбек през 2003 г. за пазара в САЩ и други страни. Със своето уникално за онова време газово-електрическо задвижване, той осигурява невиждана дотогава икономия на горивото и привлича вниманието на купувачите, притеснени от нарастващите цени на бензина.
Търсенето в САЩ расте стабилно през следващите години, достигайки връх през 2012 г. с малко над 236 000 годишни продажби, оглавявайки пазара. Но след като цените на бензина започват да спадат, шофьорите в САЩ се пренасочват към SUV модели и кросоувъри.
До края на десетилетието RAV-4 става най-продаваният модел на автомобилния производител в САЩ. Toyota изостави моделите Prius C и V, запазвайки само оригиналния хечбек, който до 2021 г. генерира продажби от едва 59 000 броя. За първите 10 месеца на 2022 г. продажбите на Prius спадат с още 40%.
Преминаването към многофункционални превозни средства очевидно изигра роля в упадъка на Prius. Но анализаторите също така обвиниха особения дизайн на актуализацията от 2016 г., както и липсата на мощност, която винаги е била слабо място за хибрида.
Моделът, който ще се появи на пазара през 2023 г., се противопоставя и на двете забележки. Малцина ще объркат визуално Toyota Prius от 2023 г. с неговия предшественик. Цялостният външен вид е по-елегантен, с лек, скосен наклон в предната част до линията на покрива, въпреки че запазва визия на хечбек.
Подобно на настоящия Prius, новата версия запазва изчистения интериор, като добавя по-изтънчен салон с по-малко пластмасови части и панели, които придаваха на стария модел усещане за нещо евтино.
Подобно на електрическия bZ4X, Prius разполага с интегриран 7-инчов дигитален клъстер с голям сензорен екран, част от информационно-развлекателна система, монтирана в горната част на централната конзола.
Хечбекът запазва по-конвенционалните контроли за някои функции на автомобила, като например климатичните настройки.
По отношение на производителността, конвенционалният газово-електрически модел заменя стария си 1,8-литров газов двигател с нов 2,0-литров. Той остава свързан с двойни електрически мотори, въпреки че те също са подсилени с 60% до 193 конски сили.
Плъгин хибридът Prius+ не само осигурява подобрения в горивната ефективност, но идва с 50% увеличение на пробега в изцяло електрически режим, до цели 40 километра.
Някои анализатори обаче се съмняват, че Toyota изобщо вече има нужда от Prius.
Сам Абуелсамид, старши анализатор на Guidehouse Insights, посочва, че сега има десетки хибриди с голям пробег. Самата Toyota вече предлага газово-електрически версии на почти всички свои продукти, дори на пикапа Tundra. Редица от най-новите предложения на компанията, като седана Crown и минивана Sienna, се предлагат изключително в хибридна форма.
Ако Toyota се надяваше да спечели подкрепата на еколозите, които приветстваха появата на старите версии на Prius, сега компанията остава неприятно изненадана.
Public Citizen и 16 други потребителски и екологични групи с нестопанска цел разкритикуваха новата версия след представянето ѝ., тъй като Toyota реши да не добавя изцяло електрически Prius.
Автомобилният производител и неговият президент Акио Тойода бяха подложени на остри критики относно плановете за широко портфолио от разнообразни задвижвания вместо пълен фикус върху електрическата мобилност.
Според Ийст Питърсън-Трухильо, активист от Public Citizen, новият Pius прилича на Tesla, но в същото време отделя вредни газове.
Засега електромобилите представляват сравнително малка част от пазара на нови превозни средства в САЩ, доста по-малко от продажбите, генерирани от хибриди. Но Prius се сблъсква с много сериозна конкуренция, включително от другите модели на Toyota.