Тъй като недостигът на чипове по време на пандемията нанесе тежки щети на автомобилния сектор, както и на плановете му за разширяване на производството на електрически превозни средства и развитие на технологиите за автономни коли, може да не е изненада, че производителите на чипове са фокусирани върху приходите от продажби, свързани с тази индустрия, пише Fierce Electronics.
Проучване на KPMG и Global Semiconductor Alliance, засягащо 151 ръководители на компании за полупроводници, установява, че автомобилният сектор ще бъде най-значимият двигател за растеж на приходите от продажбата на чипове през 2023 г., измествайки индустрията на безжичните комуникации на второ място.
На трето място се класира Интернет на нещата, следван от облачните технологии (четвърто) и изкуствения интелект (пето). Метавселената заема последното, десето място, за 2023 г.
Повече от половината респонденти в проучването работя в компании с над 1 млрд. долара годишни приходи, като една трета от тях са базирани в САЩ.
KPMG прогнозира, че приходите от автомобилни чипове ще достигнат 200 млрд. долара до средата на следващото десетилетие и ще надминат 250 млрд. долара до 2040 г. Сега приходите от автомобилния сектор възлизат на около 50 млрд. долара, но ще нараснат с 8 на сто през 2023 г.
„Автомобилната индустрия е изтеглила късата клеча от гледна точка на веригата на доставки“, изтъква Линкълн Кларк от KPMG US в интервю за Fierce Electronics. „Как автомобилният сектор ще използва този опит занапред [ще бъде интересно] да се наблюдава, тъй като нуждата от чипове ще нараства с ръста при електромобилите“, добавя той.
Автомобилната индустрия се нуждае от разнообразни чипове и от големи количества. Повечето съвременни автомобили използват повече от 1000 чипа, като броят се очаква да нарасне двойно с въвеждането на повече функции за автономно управление. Съвременните чипове обслужват нуждите от електрически връзки и управление на захранването, свързаност с безжична връзка (включително логически чипове и памет) и ADAS (сензори, микроконтролери и графични процесори).
„Производителите на оригинално оборудване за автомобили и доставчиците от първо ниво промениха начина, по който гледат на полупроводниците“, изтъква Ирен Синорино, управляващ директор на KPMG. „Преди чиповете не бяха приоритет, но с недостига компаниите вече мислят стратегически“, добавя тя.
Кларк междувременно отбелязва оформящата се тенденция в индустрията, където автомобилните компании залагат на собствен дизайн и разработка на чипове.
Проучването още показва, че намирането на достатъчно висококвалифицирани служителите остава проблем номер едно за сектора на полупроводниците.
„Търсенето на таланти е много трудно и [компаниите за чипове} се конкурират с големите технологични имена“, отбелязва Кларк.
Въпреки продължаващата вълна от съкращения в областта на високите технологии в края на декември, проучването, проведено през четвъртото тримесечие, установява, че 71% от респондентите очакват да увеличат работната си сила в световен мащаб през 2023 г.
По отношение на недостига на чипове 65% от анкетираните казват, че той ще бъде облекчен през следващата година, докато 20 на сто смятат, че ще се задържи до 2024 г.