Американският автомобилен концерн Ford Motor Co. и китайският производител на електромобилни батерии Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL) обмислят изграждането на завод за батерии в Мичиган в сложна схема, предназначена да им позволи да се възползват от новите данъчни облекчения, заложени в Закона за намаляване на инфлацията (IRA) на САЩ, без да засягат политическата чувствителност между Вашингтон и Пекин, съобщава Bloomberg.
Мичиган се очертава, наред с Вирджиния, като потенциален дом на планираното съоръжение, чието изграждане ще коства милиарди долари инвестиции, посочват източници, запознати с темата.
Фабриката ще доставя литиево-желязо-фосфатни батерии за електрическите модели на Ford.
Компаниите обмислят нова структура на собственост, при която Ford ще притежава 100% от завода, включително сградата и инфраструктурата, докато CATL ще управлява фабриката и ще притежава технологията за изграждане на клетките, добавят източниците. Подобно споразумение би позволило на съоръжението да се класира за новата федерална помощ, включена в IRA, като същевременно не изисква преки финансови инвестиции от CATL.
Китайското правителство е успяло да разубеди CATL да инвестира в САЩ поради напрежението с най-големия геополитически съперник на Пекин, изтъкват други източници. Производителят на батерии замрази плановете си това лято да създаде ново съоръжение в Северна Америка, след като посещението на председателя на Камарата на представителите Нанси Пелоси в Тайван допълнително обтегна отношенията между суперсилите, съобщи Bloomberg през август.
Предложението е само една от опциите, която изкристализира, след като IRA беше подписан от президента на САЩ Джо Байдън през август, но все още е далеч от финално одобрение, добавят източниците.
Липсата на яснота относно специфичните изисквания в съдържанието в IRA също оказва влияние върху решението, като вариантът за изграждане на фабриката в Мексико или Канада също се обсъжда.
Предвижда се Министерството на финансите да издаде насоки, финализиращи изискванията в IRA до края на този месец.
„Все още обмисля“
„CATL все още обмисля да инвестира в САЩ и все още не сме взели решение“, изтъква производителят на батерии. „Има много модели, които се обсъждат по отношение на нашата инвестиция в САЩ, и всички тези избори се основават единствено и само на бизнес опасения“, добавя компанията.
Производителят на батерии, който вече подписа сделка за доставка на батерии с Ford, които ще бъдат използвани в F-150 Lightning и Mustang Mach-E, заяви, че „не е вярно“, че китайските власти са се противопоставили на инвестиционните му планове за САЩ.
Ford посочи от своя страна, че „разговорите ни с CATL продължават – и нямаме нищо ново за обявяване“.
Ако базираният в Диърборн, Мичиган, производител на автомобили избере Вирджиния или друга локация, това ще отбележи пореден случай на пренебрежение спрямо родния му щат. Ford избра да изгради фабрики за батерии в Тенеси и Кентъки съвместно с южнокорейската SK Innovation Co. чрез инвестиция от 11 млрд. долара.
Осигуряването на достатъчно батерии за изграждане на милиони електрически коли се превърна в ключово конкурентно бойно поле на развиващия се пазар на електромобили. В допълнение към съвместното предприятие на Ford със SK, General Motors Co. установи партньорство с южнокорейската LG Energy Solution Ltd. за изграждане на заводи за батерии в САЩ.
„Изключително важно е да контролираме веригата на стойност при батериите, няма съмнение“, изтъква Лиза Дрейк, вицепрезидент на Ford за индустриализацията на електромобилите, в интервю във вторник в кулоарите на технологично събитие на Ford.
Конкурентна цена
CATL, най-големият производител на батерии за електрически превозни средства в света, разглежда различни локации в Мексико и САЩ за изграждане на фабрика, която да доставя клетки на автомобилни производители, включително на Ford и Tesla Inc., съобщи Bloomberg по-рано тази година. Но данъчните стимули, включени в IRA, могат да направят производството на такива клетки по-евтино в САЩ, отколкото в южната им съседка, споделят източници, запознати с регламентите. Субсидиите също така компенсират митата на САЩ върху суровините, внасяни от Китай.
Ford обяви партньорството си с CATL през юли, като каза, че е осигурил 70% от капацитета за батерии, необходими за изграждането на повече от 2 млн. електромобила годишно, започвайки от 2026 г. - цел, поставена от главния изпълнителен директор Джим Фарли.