Сенаторът от Демократическата партия в САЩ Джо Манчин притиска министъра на финансите Джанет Йелън да подходи твърдо по отношение на изискванията за базирано в Северна Америка производство на електромобили и компоненти по отношение на данъчните облекчения, заложени в Закона за намаляване на инфлацията (IRA), съобщава Ройтерс. По този начин Манчин поставя началото на битка с южнокорейския концерн Hyundai Motor Co.
Въпросът е дали Министерството на финансите да предостави пълното облекчение от 7500 долара при покупка на електромобил на повече автомобилни марки през "вратичката" за търговските превозни средства на IRA. В същото време Манчин иска електромобилите, които ще се продават на дребно, да бъдат сглобявани в Северна Америка, а техните батерии да са създадени от суровини, добити и обработени от страни, с които САЩ имат споразумение за свободна търговия, за да бъде предоставен пълният размер на данъчното облекчение.
Hyundai и южнокорейското правителство настояха за промени в тълкуването на правилата и гратисен период за адаптация на компаниите към IRA, така че техните вносни електромобили да могат да се класират облекченията.
„За съжаление, чух, че някои производители на автомобили и чуждестранни правителства искат от вашето министерство широко тълкуване на раздел 45W, което би позволило на автомобили под наем, превозни средства на лизинг и превозни средства за споделено пътуване“ да отговарят на условията за данъчни облекчения за търговски превозни средства в размер на 7500 долара“, пише Манчин в писмо до Йелън, публикувано във вторник. „Ако тези превозни средства се считат за покриващи условията, мога да гарантирам, че компаниите ще се откажат от опитите да инвестират в Северна Америка“, добавя сенаторът.
Манчин иска да включи нови ограничения за това кой може да претендира за федерална подкрепа, която по-рано определи като „нелепа“. Той твърди, че без строги правила относно производство в САЩ и суровините в електромобилите, IRA ще субсидира правителството на Китай и други противници на САЩ. Законодателството, което осигури рекордните 370 млрд. долара разходи за борба с изменението на климата, беше прието през август и подписано от президента Джо Байдън.
Автомобилни производители като Ford Motor Co., General Motors Co. и Volkswagen AG вече разполагат работещи или в процес на изграждане заводи за батерии и електромобили в Северна Америка, докато Hyundai наскоро направи първата копка на съоръжение на стойност 5,5 млрд. долара в Южна Джорджия. Това дава на конкурентите преднина от около три години пред компанията и нейното звено Kia. Двете марки увеличиха пазарния си дял в САЩ с популярни електрически модели като Hyundai Ioniq 5 и Kia EV6.
Hyundai и южнокорейското правителство предприеха агресивна лобистка кампания, за да убедят администрацията на Байдън да коригира IRA или да разхлаби включените в него мерки. Делегати от азиатската страна се срещнаха с американски представители във Вашингтон, за да лобират за осигуряване на гратисен период, преди ограниченията да влязат в сила за южнокорейските компании.
Президентът на Южна Корея Юн Сук-йол и други местни политици повдигнаха въпроса на срещи с президента Джо Байдън и вицепрезидента Камала Харис.
В последния си опит Hyundai изпрати писмо до Министерството на финансите с искане за по-широко тълкуване на раздел 45W от IRA, който позволява на електрическите търговски превозни средства да се класират за данъчни облекчения от 7500 долара, без да отговарят на строгите изисквания за батериите и свързаните с тях суровини, които се прилагат за превозните средства, продавани на дребно.
„Hyundai Motor Group изисква Министерството на финансите да предостави насоки, за да изясни, че раздел 45W(d)(3) не изключва прилагането на облекчения за лизингодателя на лизинг на потребителско превозно средство, стига потребителят (лизингополучателят) в тази трансакция също да не претендира за облекчение съгласно раздел 30D“, пише Hyundai до Йелън в писмото, изпратено на 2 декември.
Правителството на Южна Корея също се свърза с Йелън, посочвайки в друго писмо, че раздел 45W позволява на производителите на автомобили да класират своите автомобили при продажбите на едро на компании за споделена мобилност за данъчно облекчение от 7500 долара.
Южна Корея е дом на три от най-големите производителя на електромобилни батерии в света. Тези компании обявиха 25 млрд. долара инвестиции в САЩ, откакто Байдън встъпи в длъжност като президент. Това означава, че САЩ трябва да намерят начин да се споразумеят със своя важен търговски партньор без да се противопоставят на законодателството.
Министерството на финансите все още работи по финализирането на насоките относно IRA с допълнителни разпоредби, които се очаква да бъдат представени през следващите седмици преди края на годината.