Lexus се стреми да изчисти натрупаните заявки за своите автомобили в Европа, след като премиум марката на Toyota Motor Corp. се сблъска със сериозни предизвикателства, свързани с недостига на полупроводници, които я принудиха да преустанови предлагането на някои модели, съобщава Automotive News Europe.
„Няма спор, че 2022 г. беше много трудна година за Lexus“, признава Мат Харисън, президент и главен изпълнителен директор на Toyota Motor Europe.
Продажбите на Lexus в Европа са спаднали с 28 на сто до 27 247 броя през първите девет месеца на 2022 г., сочат данни на Dataforce. Най-продаваният модел, компактният SUV UX, записа най-голямо понижение - с 36% до 10 053 броя.
Продажбите на Lexus в Европа отразиха и излизането на Toyota от руския пазар, който японската компания включва в своите регионални отчети.
„25% от обема на Toyota е в Русия“, изтъква Харисън.
Lexus се надяваше на ръст на продажбите в Европа на своя нов модел NX, първият плъгин-хибрид на марката, осигуряващ достъп на марката до данъчни облекчения.
Производството на модела в Япония обаче беше засегнато от недостига на компоненти, което изтри възможността за ръст на продажбите на NX.
„Претърпяхме сериозни съкращения на производството на ключови модели, включително на NX - модел, който стои в основата на нашите стремежи за растеж тази година“, посочва Харисън, добавяйки: „Уверени сме, че когато ограниченията при предлагането отслабнат, Lexus ще си върне импулса на растеж“.
Първите широки признаци от недостига на полупроводници се появиха в края на 2020 г., когато коронавирусните блокировки започнаха постепенно да отслабват. Основният завод на Volkswagen AG във Волфсбург остава един от най-тежко засегнатите от проблема.
Сам Фиорани от AutoForecast Solutions, който проследява производствените загуби, заяви в средата на ноември, че доставките може да намалеят до средата на следващата година.
Във Великобритания, един от най-големите европейски пазари за Lexus, клиентите на марката са предупредени, че готвените за производство през 2023 г. автомобили NX 350h са разпродадени и в момента не се приемат нови заявки.
Времето за доставка на NX сега е 12 месеца, изтъква Харисън пред Automotive News Europe.
„NX разполага с много компоненти, които са уникални за автомобила“, споделя Паскал Рух, ръководител на веригата на стойност и бизнес планиране в Lexus Europe. „Възможността за пренасочване на чипове от едни модели към други не е толкова голяма, колкото при други производители“, добавя Рух.
Големи надежди за 2023 г
Lexus се надява на по-добра година в Европа през 2023 г., като очаква кризата с чиповете да отслабне, а резултатите му да бъдат подсилени от пускането на нови модели, като реновирания RX, който излиза с плъгин хибридна версия, и новия среден електрически SUV RZ.
„Ние сме много по-уверени за 2023 г., особено след като отчитаме рекордно търсене“, изтъква Рух.
От марката обаче отказаха да предоставят прогноза за продажбите през 2023 г. „Нашата основна цел е да подредим доставките. Това е много по-важно от нашите продажби“, добавя Рух.
Lexus заяви през 2021 г., че иска да увеличи продажбите в по-широкия европейски регион до 130 хил. броя, или с 50 процента повече спрямо данните през 2019 г.
Харисън намекна, че марката планира да пусне модел, който ще бъде по-приспособен към европейските предпочитания, за да засили присъствието си в региона.
„Ще има някои много вълнуващи новини от Lexus през следващата година с много специален фокус върху Европа“, изтъква той.