Toyota Motor Corp. очаква да увеличи продажбите си в европейския регион тази и вероятно през следващата година, но редица проблеми пречат на японския автомобилен производител да си постави ясна цел за 2023 г., заяви президентът и главен изпълнителен директор на Toyota Europe Мат Харисън в интервю за Automotive News Europe.
Toyota отчита рекорден брой поръчки – навлизайки в 2023 г. производство, което вече е резервирано за следващите шест месеца – но Харисън посочва, че ускорената инфлация може да окаже силен спирачен ефект върху потребителското търсене, докато по-високите производствени разходи вече влияят на рентабилността на компанията.
Все пак Харисън споделя, че Toyota демонстрира устойчивост, като общите продажби на едноименната марка и тези на Lexus в региона на Европа – общо 53 пазара, включително Турция, Израел, Евразия и Русия – се очаква да достигнат 1,1 милиона превозни средства през 2022 г. в сравнение с около 1,08 милиона през 2021 г.
Този ръст на европейския пазар ще осигури на Toyota пазарен дял от около 7,3 процента, с 0,9 процентни пункта над дела от миналата година, и ще помогне на компанията да постигне целта, която си беше поставила преди това за 2025 г., допълва Харисън.
„С поглед към 2023 г., поради несигурните перспективи относно доставките, не съм склонен да се ангажирам с прогноза за продажбите – но мога да кажа, че очакваме да отчетем допълнителен ръст на обема и пазарния дял“, изтъква Харисън.
По думите му Toyota навлиза в следващата година с 560 хил. клиентски поръчки, със силно търсене на нови продукти като Yaris Cross и Aygo X и компенсиране на продължаващите и неочаквани производствени ограничения.
В допълнение към продължаващия недостиг на чипове Харисън казва, че доставките на Toyota тази година са били засегнати и от наводненията в Южна Африка, които замразиха производството на пикапа HiLux за почти три месеца.
Сроковете за доставка варират от шест месеца за малкия автомобил Toyota Yaris до над една година за компактния кросоувър Lexus NX.
Инфлацията остава повод за безпокойство
Според Харисън Toyota успява да се справи с увеличените производствени разходи чрез покачване на цените на своите продукти на някои пазари, но не на всички.
Той също така посочи, че устойчивата двуцифрена инфлация ще повлияе на потребителското доверие и на разходите и че "търсенето неизбежно ще пострада". Поради тази причина Toyota няма да обяви цел за продажбите за 2023 г., добавя Харисън.
Ръстът на продажбите през следващата година може да бъде подкрепен от второто поколение на компактния кросоувър Toyota C-HR, представен от концепцията C-HR Prologue, и от втория модел на неговата електрическа серия bZ – малкия кросоувър/SUV .
C-HR се класира на шесто място по продажби в сегмента на компактните SUV модели за първите 10 месеца на годината в Европа. С 87 705 продажби моделът се нарежда на четвърто място в портфолиото на Toyota след Yaris, Yaris Cross и Corolla, показват данни на Dataforce.
Двоен удар в Русия
Оттеглянето на Toyota от руския пазар след нахлуването на Москва в Украйна повлия негативно върху продажбите и рентабилността в европейския регион, признава Харисън.
Той изтъква, че Toyota и Lexus са продали 119 178 превозни средства в Русия през 2021 г. – от които 80 792 броя са произведени на местно ниво. Загубеният обем в Русия тази година е около 100 хил. превозни средства, или около 10 процента от продажбите на компанията в европейския регион.
Докато гамата на Toyota в Западна Европа започва с малките автомобили Aygo X и Yaris, в Русия най-малката Toyota е средният седан Camry (който не се предлага в Западна Европа). В същото време по-голямата част от продажбите на Lexus в Русия са моделите GX и LX, които са по-големи от RX, който оглавява гамата в Западна Европа.
Комбинираният ефект от по същество нулевите продажби в Русия от миналата пролет и по-високите производствени разходи оказват значителен ефект върху рентабилността на Toyota Europe, споделя още Харисън.
В периода от началото на април до края на септември – първите две фискални тримесечия на Toyota – бизнесът на компанията в Европа отбеляза оперативна загуба от 53,5 млрд. йени (около 375 млн. евро) спрямо печалбата от 52,9 млрд. йени през същия период на предходната година.
Toyota можеше да излезе на печалба без еднократните разходи от 96,9 млрд. йени (около 680 млн. евро) от затварянето на фабриката си в Санкт Петербург, Русия.
Продажбите на дребно в региона са намалели с 6,1 на сто до 479 хил. броя през април-септември от 510 хил. броя през същия период на предходната година, показват данните на компанията.
Харисън изтъква, че Toyota "внимателно следи" общите продажби в своя европейски регион. Той добавя, че не очаква компанията да се върне към предпандемичния обем от над 20 милиона продажби поне до 2025 г.