Tesla Inc. изпреварва останалите автомобилни компании по отношение на маржа на оперативната печалба през третото тримесечие, показва ново проучване на консултантската фирма EY, цитирано от Automobilwoche.
Американският концерн отчита марж от 17,2%, с което изпреварва глобалните лидери в сегмента на премиум автомобилите Mercedes Benz AG и BMW AG, чиито маржове достигат съответно 13,8% и 9,9 на сто.
Средният марж в проучването възлиза на 7,3% - точно толкова, колкото беше и през същото тримесечие на миналата година. Средният марж в периода 2013-2019 г. достига 6,1%.
Рентабилността обаче не се е повишила при всички компании, подчерта ръководителят на отдела за мобилност за Западна Европа в EY Константин Гал.
„Диапазонът на маржовете става все по-широк: средният марж за петте компании с най-високи маржове се повишава до 11,7% от 9,1 за същия период на предходната година“, посочва Гал. „В случая на петте компании с най-ниски маржове в класацията, от друга страна, средният марж спада от 5,5 на 3,8 процента. Така че разликата се разширява“, добавя той.
Марж на оперативната печалба на международните авотмобилни производители. Източник: EY
Рекордна печалба
Според проучването най-големите производители на автомобили продължават да реализират рекордни печалби. „Като цяло третото тримесечие беше мечтаното тримесечие за автомобилната индустрия въпреки забавящата се икономика и много трудната геополитическа ситуация“, изтъква още Гал. Предлагането на полупроводници постепенно се нормализира, а търсенето на първокласни превозни средства остава силно.
Според анализатора в EY Питър Фус компаниите с фокус към масовия пазар може да се сблъскат с допълнителен натиск в бъдеще. „В момента сме свидетели, че големи части от населението на важните пазари трябва да приемат значителна загуба на покупателна си способност. Това означава, че все по-малко хора могат или искат да си позволят нова кола“, изтъква Фус. Марките премиум автомобили, от друга страна, ще бъдат по-склонни да избегнат битките за отстъпки.
Mercedes преди Volkswagen
Според EY между юли и септември както общата печалба, така и общите продажби на 16-те анализирани компании достигат най-високото си ниво. По отношение на оперативната печалба Mercedes-Benz е световен лидер с около 5,2 млрд. евро, изпреварвайки втория Volkswagen, който отчита 4,7 млрд. евро. BMW е на пето място с 3,7 млрд. евро. Най-големият производител на автомобили в света, Toyota Motor Corp., от друга страна отчете 25-процентен спад на печалбата.
На китайския пазар търсенето отново се подобрява. По отношение на продажбите германските концерни отчитат общо увеличение от 28% в сравнение със същия период на 2021 г. Най-голям ръст записва Mercedes-Benz - 67 процента. Наскоро обаче базираната в Щутгарт компания трябваше да намали цените на някои модели в Китай.