IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Honda залага на съюзите с GM и Sony, за да се наложи на електромобилния пазар

Японците смениха рязко курса в своята стратегия, преминавайки от модел „ренегат“ към съвместни действия с фокус върху електрификацията

11:14 | 21.11.22 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Японският автомобилен концерн Honda Motor Co., която години наред гледаше скептично на електромобилите, продължава да изостава от своите съперници на този пазар, след като стана ясно, че производството на първия ѝ електромобил с по-значим пробег, предназначен за американския пазар, ще започне едва след една година. Това е явен проблем, като се има предвид, че дотогава на пазара на електрически превозни средства в САЩ ще има над 50 модела, пише Nikkei Asia Review.

Това принуди третия по големина японски автомобилен производител да поиска помощ от американския конкурент General Motors. Но Honda подготвя и второ съвместно предприятие с гиганта при потребителска електроника - Sony.

Тъй като Honda бързо разширява своята програма за електромобили, представители на компанията се надяват, че тези съюзи могат да ѝ помогнат за бързо наваксване на изоставането и да се затвърди на пазара.

През последните седмици Honda предложи нов поглед върху двете съвместни предприятия. С помощта на GM японската компания ще пусне два продукта на пазара - Honda Prologue, който ще се появи през 2024 г., и малко след него кросоувъра Acura.

Honda пусна снимки на Prologue по-рано този месец. Концернът се придържа към познатия си дизайн, но архитектурата принадлежи изцяло на американците. Както Prologue, така и Acura ще споделят една и съща платформа - Ultium, като това се отнася и за батериите и електрическите двигатели, които GM използва в новия Cadillac Lyriq, както и при моделите Chevrolet Equinox и Blazer, подготвяни за дебют през следващата година.

За Honda съюзът с GM има редица предимства. Най-важното от тях е, че партньорството ще ѝ помогне да пусне в продажба изцяло електрическо превозно средство няколко години по-рано спрямо първоначалните планове, когато Honda възнамеряваше да работи самостоятелно.

През април главният изпълнителен директор на Honda Тошихиро Мибе обяви планове за агресивно засилване на програмата за електромобили, която включва разработване на вътрешна платформа, наречена eArchitecture. Но първите продукти, използващи тази платформа, няма да бъдат готови поне до 2026 г. И колкото по-дълго Honda чака, толкова по-трудно ще бъде да навакса, според Сам Абуелсамид, автомобилен анализатор в Guidehouse Insights.

Но и GM печели от съюза, добавя Абуелсамид. От една страна, споделянето на батерии, двигатели и други ключови компоненти трябва да помогне за увеличаване на икономиите от мащаба на американския концерн, което се изразява в по-ниски производствени разходи. И с типичните електромобили, които в момента струват поне 5000 долара повече спрямо конвенционалните модели, това може да осигури на превозните средства като Honda Prologue малко по-голяма конкурентоспособност.

Съюзът с GM вече беше обявен, когато Мибе пое поста на главен изпълнителен директор през 2021 г. Но той успя да засили стреме на Honda към електрификацията, залагайки на повече електрически модели за сметна на конвенционалните.

Миналия април, отбелязвайки първата си годишнина като главен изпълнителен директор, Мибе обяви, че Honda ще увеличи инвестициите във футуристични технологии, включително в роботи и летящи таксита. Но по-голямата част от програмата за 5 трлн. йени (40 млрд. долара) ще бъде фокусирана именно върху електромобилите.

Сътрудничеството с GM предвижда още изграждането на по-евтини електрически системи, които мога могли да послужат като захранвана с батерии алтернатива на водещи модели с двигатели с вътрешно горене като кросоувъра HR-V и компактната серия Civic.

Но Мибе не се чувства комфортно с всичките яйца в една кошница. Honda също преследва второ партньорство, това със Sony. Двете компании обявиха планове за партньорство на тазгодишното Изложение за потребителска електроника в Лас Вегас (CES), но едва на 14 октомври те предложиха представа за това, което в крайна сметка ще разкрият. По време на брифинг в Токио компаниите обявиха плановете си да пуснат нова линия електромобили с марка Sony в началото на 2026 г. с фокус върху автономността.

Както може да се очаква от кола, носеща името на Sony, електромобилите на Sony-Honda ще предлагат високотехнологични функции, включително най-новата информационно-развлекателна система, способна да доставя поточно аудио и видео, както и способността да картографира маршрути за автономно шофиране при определени условия. И където е възможно, превозните средства ще могат да се свързват с градския транспорт.

Проектът на Sony ще използва новата платформа eArchitecture на Honda. Точно какво превозно средство – или превозни средства – ще произвеждат партньорите, все още не е ясно, но те предложиха ограничен поглед с концептуални модели като Sony Vision-S 01. Прототип, показан на брифинга в Токио, предлага пробег от най-малко 333 километра, въпреки че се очаква крайният модел, предназначен за търговско производство да има поне двойно по-голям пробег, за да бъде конкурентен.

Въпреки че брифингът на Sony-Honda се проведе в Япония, САЩ се очаква да бъдат ключов пазар за партньорите. Ден по-рано представители на American Honda Motor заявиха пред журналисти, че компанията ще вложи 700 млн. долара за модернизиране на три завода в Охайо, за да започнат производство на електрически превозни средства. Изглежда, че поне едно от тези съоръжения ще бъде използвано за начинанието Sony-Honda.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:14 | 21.11.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още