Toyota Motor Corp. представи най-новата итерация на Prius, хибридното превозно средство, което проправи пътя за електрическите автомобили преди повече от две десетилетия, съобщава Bloomberg.
Петото поколение на автомобила, с по-големи колела и по-спортен дизайн, предлага три различни варианта на хибридно задвижване и ще бъде пуснато в продажба тази зима, обяви японският автомобилен производител по време на събитие в Токио. Цената на новия модел остава неразкрита, въпреки че Toyota подчерта, че ще бъде „достъпен за всеки“.
Най-големият автомобилен производител в света по пазарен дял е пионер при хибридните технологии, предназначени за масовия пазар, поставяйки началото на този сегмент с дебюта на Prius през 1997г. Toyota твърди, че този тип задвижване все още има бъдеще и може да послужи като мост между конвенционалните и изцяло електрически превозни средства.
Това е смел залог във време, когато компании като Tesla Inc. и редица традиционни концерни инвестират милиарди долари в разработването на изцяло електрически коли с фокус върху пълната електрификация на пазара на нови превозни средства. Макар някои анализатори и индустриални представители да посочват, че ерата на елкетромобилите вече е настъпила, техният глобален дял от общите продажби достига едва 6%.
„Това е кола, която трябва да се кара от всички хора, а не само от малцина“, изтъква Саймън Хъмфрис, старши генерален мениджър по дизайна на Toyota, по време на представянето на Prius. „Това е най-голямата ѝ сила и причина за съществуването ѝ и това е причината, поради която марката Prius не трябва да бъде загубена“, добавя той.
Новият Prius ще има 1,8-литров и 2,0-литров двигател с хибридни опции за задвижване, който комбинира двигател с вътрешно горене, електрически двигател и батерия, за да осигури по-добра икономия на горивото и по-бързо ускорение. Предлага се и 2,0-литрова плъгин хибридна система, която увеличава мощността и пробега.
По-ниското шаси, заоблената каросерия и подобният на акула нос, в допълнение към червените екстериорни акценти и тъмните интериорни тонове, целят да придадат на Prius по-остър вид, отклонение от клиновидния външен вид и сивия интериор, характерен за предишните модели.
Toyota се фокусира основно върху две области по отношение на новия Prius, според Сатоки Оя, заместник-главен инженер в Toyota, който работи върху Prius. Едната е дизайнът, а другата е управляемостта, изтъква той.
„С това искат да покажат най-модерната технология на Toyota“, коментира анализаторът на Bloomberg Intelligence Тацуо Йошида.
От пазарния дебют на Prius Toyota е продала общо 4,75 млн. броя от модела. За сравнение, общите продажби на всички електрически модели на Tesla до момента едва сега преминаха границата от 3 млн. броя.
След пика през 2010 г., когато са продадени повече от 500 хил. броя Prius в глобален план, започва период на постепенно понижение, като през 2021 г. новите регистрации достигат едва 86 хил. броя.
Въпреки че продажбите на Prius са намалели, хибридната технология вече е широкоразпространена в продуктовата линия на Toyota, включително в рамките на марката Lexus. Други хибриди на Toyota, като RAV4, се радват на засилен пазарен интерес.
„Причината, поради която продажбите на Prius са намалели, не е защото хибридите не се продават добре“, казва Йошида. „Това е така, защото има други хибридни опции, така че вече не е необходимо да купувате Prius“, добавя той.