Йънг Лиу, председател на тайванската технологична група Foxconn, заяви по време на Business 20, че търси сътрудничество с компании в страни за развитие на техните електромобилни екосистеми – включително в Индонезия чрез местата въгледобивна компания Indika Energy. Според Лиу развитата екосистема е не само „ключ към [една] устойчива икономика“, но също така „има потенциала да повлияе на брутния вътрешен продукт (БВП) на дадена страна... да диверсифицира [нейната] верига на доставки и да създаде повече работни места“.
Foxconn и Indika проучват планове за производство на батерии, електрически автобуси и мотоциклети, както и изграждане на станции за смяна на батерии в Индонезия.
Но някои западни производители като Tesla, които според наличната информация са водили преговори за инвестиции в Индонезия, се въздържат от поемане на твърди ангажименти поради опасения за околната среда, свързани с добива и преработката на никел. Екоактивисти и индустриални анализатори изтъкват силно замърсяващия характер на добива на метала и големия въглероден интензитет на Индонезия, където 60% от производството на електроенергия се покрива от въглища.
BloombergNEF посочва в нов доклад, че Индонезия се класира на 22-ро място по отношение на веригата на доставки на литиево-йонни батерии за 2022 г., където се оценяват 30 държави и тяхната привлекателност като дестинация за производство на батерии – нареждайки се след Турция, Индия и Виетнам.
Въпреки че това представлява напредък за Индонезия, която година по-рано заема 25-о място, оценката за устойчиви инвестиции (ESG) все още влияе негативно на нейните екологични резултати, според които страната се класира на последно място от всички 30 държави в проучването.
Все пак се очаква Индонезия да напредне до 18-о място през 2027 г., тъй като се превръща във все по-привлекателна дестинация за индустрията за батерии, добавят от BNEF.
Страната, междувременно, се очаква да съставлява половината от предвидените 50 гигаватчаса (ГВтч) производствен капацитет за батерийни клетки в Югоизточна Азия до 2025 г., следвана от Малайзия, Тайланд и Виетнам, става ясно още от проучването. За сравнение, само американската гигафабрика на Tesla осигурява на производителя на електромобили 30 ГВтч, посочва Колин Маккерахър, ръководител на отдела за напреднал транспорт в BNEF.
CATL обяви през април 5,97 млрд. долара съвместни инвестиции с държавната индонезийска миннодобивна компания Aneka Tambang и IBC. Министърът по морските въпроси и инвестиции на Индонезия, Лухут Панджайтан, заяви, че инвестиционните планове на CATL ще обхванат „цялостната верига на доставки на литиевите батерии, от мината до модула и рециклирането“.
Китайската компания създаде в Индонезия QMB New Energy Materials, съвместно предприятие с китайския производител на неръждаема стомана Tsingshan Holding Group и водещия производител на батерии GEM. През септември QMB откри завод за материали за батерии в огромен комплекс за обработка на никел в провинция Централен Сулавеси, контролиран от Tsingshan.
„Надяваме се до 2024 г. да можем да произвеждаме литиево-йонни батерии тук с CATL“, изтъкна Панджайтан в кулоарите на срещата Business 20.