IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Достъпността на зарядните станции за електромобили в България се подобрява през тази година

Шест страни от блока не разполагат с нито една зарядна станция в рамките на 100 км от основните си пътища, изчислява АСЕА

14:25 | 07.11.22 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

България отчита подобрение при достъпността на зарядните станции за електромобили през тази година, показват нови данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA). Ако през септември 2021 г. в страната ни има 0,8 станции на 100 км, то към октомври 2022 г. тази стойност нараства до 2,3 броя на 100 км.

България се нарежда на 16-о място в Европейския съюз (ЕС), когато става въпрос за съотношение пазарен дял на електромобилите от общите продажби на нови коли и брой зарядни станции на 100 км. Лидер е Нидерландия с пазарен дял на електрическите коли от 29,5% и с 64,3 зарядни станции на 100 км. На последните места в класацията на АСЕА се нареждат Кипър, Гърция и Литва.

Според АСЕА шест страни от блока не разполагат с нито една зарядна станция в рамките на 100 км от основните си пътища. Също така 17 държавни имат по-малко от пет обекта на 100 км, а едва пет могат да се пухвалият с повече от 10 станции.

Освен това е налице огромна пропаст между страните с най-много зарядни станции на 10 км и тези, които имат най-малко. Например, Нидерландия е инсталирала по една зарядна станция на всеки 1,5 км от пътищата си, докато Полша – която е осем пъти по-голям по площ – има само по едно устройство на всеки 150 км.

Все пак темпът на инсталиране на зарядна инфраструктура остава проблем в Европа. Докато делът на електромобилите нараства бързо, достъпността на зарядните станции в голяма част от страните членки на ЕС продължава да бъде ограничена.

Не само че има недостиг на електромобилни зарядни станции по основните пътни артерии в ЕС, но и по-голяма част от тези устройства не предоставят бързо зареждане, става ясно от проучване на ACEA.

Лобистката група предупреждава европейските правителства за този проблем - който може да забави налагането на електрическите автомобили в региона – само седмица преди гласуването в Европейския парламент (ЕП) относно Регламента за инфраструктурата за алтернативни горива (AFIR).

Национален дял на електромобилните станции от общия брой устройства в ЕС. Източник: ACEA Национален дял на електромобилните станции от общия брой устройства в ЕС. Източник: ACEA

Скоростта на зареждане също е основен проблем за целия континент, тъй като бързите зарядни устройства (с капацитет над 22 киловата) представляват малка част от общия брой станции. Всъщност само една на всеки седем от всички зарядни станции в ЕС предлага бързо зареждане. Всички останали имат капацитет от 22 киловата или по-малко, без да предлагат приемлива скорост на зареждане.

Съотношение между пазарен дял на електромобилите от общите продажби и брой на инсталирани зарядни станции на 100 км. Източник: ACEA Съотношение между пазарен дял на електромобилите от общите продажби и брой на инсталирани зарядни станции на 100 км. Източник: ACEA

За да се постигнат целите за намаляване на емисиите на въглероден диоксид в ЕС, продажбите на електрически автомобили ще трябва да се увеличат значително във всички страни от блока.

„Ако искаме да убедим гражданите в цяла Европа да преминат към електрическа мобилност през следващото десетилетие, зареждането на тези автомобили трябва да бъде толкова лесно, колкото е зареждането с изкопаеми горива днес“, заяви генералният директор на ACEA Сигрид де Врис. „Хората не трябва да пътуват километри, за да намерят зарядно устройство, нито трябва да чакат с години, за да заредят автомобила си“, добавя тя.

Поради това ACEA напълно одобрява доклада на Исмаил Ертуг относно AFIR. „Призоваваме членовете на ЕП да гласуват за решителни действия относно зарядната инфраструктура през следващата седмица, като поставят амбициозни инфраструктурни цели – с ясни механизми за прилагане – за всяка държава членка“, изтъква Де Врис.

Като част от своя пакет за климата „Адаптиране към 55“ (Fit for 55), публикуван през юли 2021 г., Европейската комисия (ЕК) предложи до 2030 г. емисиите на въглероден диоксид от новите автомобили да бъдат с 55% по-ниски спрямо нивата от 2021 г. вместо да следва досегашната цел от 37,5%, заложена само преди три години.

Европейските автомобилни производители ще трябва да пуснат на пазара милиони електрически автомобили през следващите години, за да постигнат тази предизвикателна нова цел.

„Потребителите няма да могат да преминат към превозни средства с нулеви емисии, ако няма достатъчно зарядни станции по пътищата, по които шофират“, предупреди бившият генерален директор на ACEA Ерик-Марк Хютема. „Например, ако гражданите на Гърция, Литва, Полша и Румъния трябва да пътуват по 200 км или повече, за да намерят зарядна станция, не можем да очакваме те да са готови да купят електрическа кола“, добавя той.

В средата на октомври евродепутатите настояха да има инсталирана зарядна станции на всеки 60 км от основните европейски пътища. Членовете на ЕП определиха минимални задължителни национални цели за разгръщането на инфраструктура за алтернативни горива, като държавите членки ще трябва да представят своя план относно начините за постигането на тези цели до 2024 г.

Съгласно приетия текст до 2026 г. следва да има поне една електрическа зарядна станция за автомобили на всеки 60 км по главните пътища на ЕС. Същото изискване ще се прилага за камиони и автобуси, но само за основните пътни коридори по мрежата на ЕС TEN-T, където трябва да бъдат разположени по-мощни станции. Ще има някои изключения от правилата за най-отдалечените региони, островите и пътищата с много малък трафик.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:26 | 07.11.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още