Toyota Motor Corp. отчете по-голям от очакваното спад на своята печалба за второто фискално тримесечие в размер на 25% и намали годишната си цел за производство, тъй като най-големият автомобилен концерн в света по пазарен дял се сблъсква с нарастващи разходи за суровини и продължаващия недостиг на полупроводници, съобщава Ройтерс. Това е четвърти пореден тримесечен спад на печалбата за Toyota.
Компанията изтъква, че в момента е трудно да се предвиди бъдещето, подчертавайки силните затруднения около бизнеса, с които се сблъсква.
По време на пандемията с коронавирус Toyota се справи по-добре в сравнение с повечето производители на автомобили по отношение на управлението на веригите на доставки, но впоследствие стана жертва на продължителния недостиг на чипове, който я принуди да намали няколкократно своята производствена цел за фискалната година.
„Бизнес средата се променя драстично, като например бързите промени при валутните курсове, повишаването на лихвените проценти, рязко нарастващите цени на суровините и много други (фактори)“, споделят от Toyota.
Оперативната печалба на японския концерн за тримесечието, приключило в края на септември, спада до 562,7 млрд. йени (3,79 млрд. долара), изоставайки значително от медианната оценка на анализатори за 772,2 млрд. йени, според проучване на Refinitiv. Година по-рано Toyota записа печалба от 749,9 млрд. йени.
Компанията заяви, че сега очаква да произведе 9,2 млн. превозни средства през цялата фискална година, което представлява спад спрямо предходната оценка за 9,7 млн. автомобила, но все пак остава над производството от предходната година в размер на 8,6 млн. броя.
През септември Ройтерс съобщи, че Toyota се е обърнала към редица доставчици, заявявайки, че текущата ѝ производствена цел е коригирана до 9,5 млн. превозни средства, сигнализирайки, че прогнозата може да бъде допълнително намалена в зависимост от доставките на стомана.
Общите продажби на Toyota в световен мащаб. Източник: Toyota Motor Corp.
След представянето на отчета книжата на Toyota поевтиняха с над 2% в края на редовната търговия в Токио.
Според ръководството на компанията глобалният недостиг на чипове ще се задържи поради бавното възстановяване на предлагането. Все пак Toyota се придържа към своята прогноза за целогодишната оперативна печалба от 2,4 трлн. йени.
Миналата седмица концернът обяви, че световното му производство се е възстановило с 30% през второто тримесечие, но предупреди, че недостигът на полупроводници и други компоненти ще продължи да оказва натиск върху дейността и през следващите месеци.
От началото на годината стойността на йената спрямо долара се срина с около 30%, но ползата от евтината японска валута беше заличена от рязкото нарастване на разходите за суровини. През август Toyota изчисли, че разходите ѝ за суровини за цялата фискална година ще бъдат 1,7 трлн. йени, което представлява 17-процентно увеличение спрямо предходната оценка.
Компанията остава притисната от екологични организации и инвеститори заради своя бавен преход към електрическа мобилност. Само година, след като Toyota представи своя план за 38 млрд. долара за електрификация, концернът вече обмисля цялостна промяна в стратегията, за да се конкурира по-успешно на глобалния пазар, който расте над прогнозите на Toyota.