От 2035 г. нататък в Европейския съюз (ЕС) ще се продават само нови автомобили, които не отделят парникови газове, става ясно от решение на Европейския парламент и Съвета на ЕС, цитирано от Automobilwoche. Това предполага, че от 2035 г. се забранява продажбата на нови коли, оборудвани с двигател с вътрешно горене.
Все пак има шанс решението да бъде преразгледано през 2026 г., съобщава чешкото председателство на Съвета на ЕС.
Европейският парламент, представляван от нидерланския депутат-центрист Ян Хойтема, и Съветът на ЕС, представляван от настоящия председател Чехия, постигнаха сделка късно вечерта в четвъртък (27 октомври).
Отделно Европейската комисия (ЕК) ще трябва да провери дали употребата на синтетични горива може да бъде опция в борбата с парниковите газове, отделяни в автомобилния сектор. За подобно нещо настоява Партията на свободните демократи в Германия. Нейният лидер Кристиан Линднер, министър на финансите, призова за "мъдро решение", което да гарантира отговорност към технологиите. Неговият съпартиец Ян-Кристоф Йотен тълкува искането за проверка от страна на ЕК като шанс за двигателя с вътрешно горене да продължи да съществува с помощта на синтетичните горива.
Говорителят на Германската социалдемократическа партия (ГСДП) в Европейския парламент, Тиемо Вьолкен, похвали постигнатото споразумение. Според него то е в подкрепа на климата, но също така създава сигурност при планирането в рамките на автомобилната индустрия.
Евродепутатът от германската партия на Зелените Микаел Блос заяви, че вече е ясно, че бъдещето е в електрическата мобилност. Става въпрос за "повратна точка", която ще осигури утрешния просперитет, добавя той. „Всеки, който все още разчита на двигателя с вътрешно горене, вреди на индустрията, климата и нарушава европейското законодателство“, категоричен е Блос.
Въпреки че първоначално се смяташе за едно от най-противоречивите законодателни предложения в рамките на Зелената сделка на ЕС, работата по документа за стандартите за въглероден диоксид напредна бързо, достигайки до обособяването на пакета „Адаптиране към 55“, припомня Euractiv.
Законодателството ще изисква всички нови автомобили и микробуси, продавани в ЕС, да не отделят емисии от 2035 г. - стъпка, която на практика забранява продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили.
Законодателите се споразумяха и за междинна цел - 55% намаление на емисиите на въглероден диоксид до 2030 г. в сравнение с нивата от 2021 г. за леките автомобили и 50% редукция за микробусите.
Еврокомисарят по въпросите за климата и заместник-председател на ЕК Франс Тимерманс, който участва във преговорите в четвъртък, каза, че споразумението изпраща силен сигнал към индустрията и потребителите.
„Европа възприема подхода на преминаване към мобилност с нулеви емисии. Европейските производители на автомобили вече доказват, че са готови да се справят със задачата, предлагайки все по-достъпни електрически автомобили“, заяви Тимерманс след срещата.
Чешкият министър на индустрията и търговията Йожеф Сикела изтъкна, че споразумението „ще проправи пътя за модерна и конкурентна автомобилна индустрия в ЕС“.
Въглеродно отчитане и клаузата „Ферари“
В допълнение към постепенното премахване на бензиновите и дизеловите автомобили, споразумението въвежда нова методология за отчитане на емисиите на въглероден диоксид през целия експлоатационен живот на превозните средства, която ЕК ще представи до 2025 г.
Комисията също така ще публикува двугодишен доклад от 2025 г. за напредъка към мобилност без емисии. Той ще обхване въздействието върху служителите в автомобилната индустрия, както и върху потребителите.
Спорът около т. нар. „клауза Ферари“ за нишовите производители на автомобили също беше решен в четвъртък вечерта. Съгласно сделката законодателите решиха, че автоконцерните, които произвеждат до 10 000 коли и 22 000 микробуса годишно, ще бъдат освободени от задължението за постигане на междинната цел. От тях обаче ще се изисква да постигнат целта за нулеви емисии до края на 2035 г.
преди 2 години До: Sitting_Bull... Покрива , що да не покрива ... :))) ... кой ти каза че не покрива ?! Парите като ги взимат , ги изчисляват на електричка с батерия , а не без ... :))) ... Застраховката е харабийска , щото са цифра пара все още електричките ... Гаранцията на батерията от производителя е двойно колкото на ламарините и електрозадвижването ... С времето вероятно ще се създаде и вторичен пазар на батерии , засега все още са редки ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Поредната безумица, цена в Ленд Ровър за хибридна батерия 62К, за такава в Тойота 25-30К. Хибрид при Тойота 10К по-скъп спрямо чист бензин. Разлика в разхода по документ хибрида е 1.5 л по-малко.Дали този в Ровър е спестил 62 K от разходи, че кара хибрид?Около 200К км за да избиеш разхода от 10К за по-скъп хибрид и евентуално след това нова. Застрахователите май не покриват щети по батерията при удар щото били скъпи и такива едни въпроси. При чиста електричка много минуси за дълъг път. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Еврошашкъните по-задълбочено трябва да четат Саванте Аурениус и много да внимават с энергия Гиббса отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години И в момента , дори без субсидиите за електрически коли , електрическите микробуси са по-ефффтини от стандартните дизелови като обща цена за притежание (цена на придобиване + експлотационни разходи и поддръжка) с едно поне 25% ... Брояча е стартирал отдавна ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години До: khaoГарване, и ти, птицо проклета,на чий гроб там тъй грозно грачеш ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години До: danchomentata днес се изпоти с доволно количество безсмислени коментари... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години луд умора нема само се поти отговор Сигнализирай за неуместен коментар