Японската компания Sumitomo Metal Mining Co. планира да стартира производството на по-евтини материали за електромобилни батерии, които няма да съдържат никел, предизвиквайки основния доставчик на подобни компоненти за света – Китай, съобщава Bloomberg.
Базираните на желязо батерии - литиево-желязо фосфатни батерии или LFP - успяха бързо да се наложат в Китай като основен (и по-евтин) конкурент на никеловите аналози, особено в по-малките превозни средства с по-скромен пробег. Те биха могли да завоюват повече от половината от световния пазар на батерии до края на това десетилетие, посочва Кацуя Танака, мениджър в Sumitomo, която вече произвежда съдържащи никел материали за автомобили на Tesla Inc. и Toyota Motor Corp.
„Автомобилните производители няма да могат да си осигурят достатъчно батерии, ако се придържат само към базираните на никел решения“, посочва Танака, който ръководи отдела за материали за батерии в Sumitomo. „Ние ще разширим гамата, за да отговорим на нуждите на клиентите, тъй като очакваме пазарът да бъде поляризиран“, добавя той.
Sumitomo вече се е специализирала в производството на определени видове катоди за батерии на базата на никел. По-рано тази година компанията закупи производствен капацитет за LFP батерии, които обаче не са предназначени за автомобилния сектор, и проучва как да преобразува тази технология, така че продуктите да бъдат съвместими с превозните средства.
Този ход подчертава как веригите на доставка за електромобили все още се намират в начален стадий на развитие, тъй като индустрията се сблъсква с редица предизвикателства - от технологични промени до геополитически сътресения. Западните нации се опитват да намалят зависимостта си от Китай, който контролира по-голямата част от производството на свързаните с батерии компоненти, включително на LFP катодите.
Tesla използва LFP батерии за своите автомобили Model 3 и Model Y със стандартен пробег, произведени в Китай, които се изнасят в световен мащаб. Volkswagen AG и Ford Motor Co. са сред автомобилните гиганти, които обявиха, че ще използват формулата в бъдеще, докато BloombergNEF прогнозира недостиг на производствен капацитет за този вид батерии в САЩ след десетилетие.
Електромобилните батерии, базирани на желязото, отнемат пазарен дял от никеловите аналози. Източник: Bloomberg NEF
Мини превозни средства
Според Танака разновидностите на LFP батериите може да са много подходящи за особено популярните мини автомобили в Япония, известни на местно ниво като кей коли.
Този тип превозни средства са популярни извън големите градове в Япония, където пътищата са тесни, а общественият транспорт е затруднен. През 2021 г. продажбите на кей автомобили надхвърлят една трета от общите регистрации в страната.
Шофьорите на електрическите кей модели зареждат автомобилите в своите домове, което изключва необходимостта от изграждане на мащабна зарядна инфраструктура, посочва Танака.
По думите му Sumitomo ще разговаря с един от своите клиенти, който произвежда батерии, за евентуална доставка на LFP катоди. Компанията може да изгради нов завод в Япония или да използва производствена площадка, която е закупила във Виетнам, добавя Танака.
Sumitomo планира да утрои производството на материали за батерии до 15 000 тона на месец до 2030 г., за да отговори на нарастващото търсене сред електромобилите. Този обем може да нарасне още, ако бъдат включени LFP материалите, изтъква Танака.