IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Акциите на Mobileye отбелязаха успешен борсов дебют 

Стойността на бизнеса на Intel в областта на самоуправляващите се автомобили се покачи след първичното публично предлагане до около 23 млрд. долара

09:42 | 27.10.22 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Michael Nagle/Bloomberg
Снимка: Michael Nagle/Bloomberg

Акциите на Mobileye Global Inc. поскъпнаха с 38% при дебюта си на борсата в Ню Йорк, като предоставиха рядко срещана област на оптимизъм на пазара на IPO-та, който преживява най-лошата си година в историята.

Подразделението на Intel Corp. за автоматизирано управление на автомобили затвори сесията на цена от 28,97 долара, което е над цената на първичното публично предлагане от 21 долара за акция и дава на Mobileye оценка от около 23 млрд. долара. Акциите бяха пуснати на Nasdaq малко преди обяд в сряда, като се търгуваха под символа MBLY.

Книжата бяха продавани късно във вторник на цена над целевия диапазон от 18 до 20 долара за акция, въпреки че преди предлагането той беше драстично намален. Консултантите на Mobileye са били наясно с опасностите, пред които са изправени IPO-тата в САЩ, като се има предвид колко нестабилни са пазарите през тази година, и са определили консервативна цена на предлагането, пише The Wall Street Journal, като се позовава на близки до сделката хора. Банкерите също така са коригирали предлагането, като продадоха по-малко акции от планираното - около 5-6% от тези, които в крайна сметка ще бъдат в обращение.

От началото на годината до вторник IPO-тата в САЩ са набрали 7,4 млрд. долара, като по данни на Dealogic 2022 г. е напът да се превърне в най-лошата година за нови емисии от десетилетия насам.

Въпреки това Intel и поемателите, които наблюдават сделката, са решени да продължат сега с IPO-то, което се очаква да бъде последното голямо листване за годината. Главният изпълнителен директор на Intel Пат Гелсингър заяви, че производителят на чипове не се нуждае от парите, които ще генерира предлагането - над 800 млн. долара, и че листването на Mobileye ще даде на звеното за самоуправляващи се автомобили по-голяма популярност и ще привлече повече бизнес.

Основана през 1999 г. от Амнон Шашуа, Mobileye разработи технология, която помага на водачите да бъдат предупреждавани за потенциални сблъсъци с други автомобили или пешеходци. За пръв път компанията излезе на фондовия пазар през 2014 г., когато беше оценена на около 5 млрд. долара, което я превърна в най-голямата израелска компания, излязла на борсата по това време. Три години по-късно Intel придоби губещата компания за около 15 млрд. долара. Когато в края на миналата година The Wall Street Journal за първи път съобщи, че Intel ще отдели Mobileye в рамките на IPO, се очакваше звеното за самоуправляващи се автомобили да бъде оценено на повече от 50 млрд. долара.

„Това, че сме в полезрението на обществеността, предизвиква внимание", каза Шашуа, главен изпълнителен директор на компанията, като добави, че тъй като в IPO-то са продадени толкова малко акции, оценката по време на предлагането е „без значение".

По-ниската от предварително очакваната оценка е поредният пример за влошаването на мнението за технологията на усъвършенстваните превозни средства.

Само преди няколко години индустрията обещаваше, че широкото внедряване на автомобили без шофьори е съвсем близо, което постави началото на надпревара във „въоръжаването“ между компаниите, които не искат да останат по-назад. Сделката на General Motors Co. за 1 млрд. долара за придобиване на стартъпа за самоуправляващи се автомобили Cruise беше подкрепена от сделки на Ford Motor и разходите на гигантите в сферата на превозите на пътници Uber Technologies Inc. и Lyft Inc. 

През 2016 г. съоснователят на Lyft Джон Зимър прогнозира, че до пет години по-голямата част от пътуванията ще се осъществяват с автомобили без шофьори, а до 2025 г. в големите градове на САЩ ще се сложи край на притежаването на лични автомобили. 

Даниел Морган, старши портфолио мениджър, който се занимава с технологии в Synovus Trust Co., е скептично настроен към самостоятелната Mobileye, особено когато става въпрос за конкуренция с по-богати конкуренти като Waymo на Alphabet Inc., майка на Google, и Zoox на Amazon.com Inc. Патрик Гелсингър, главен изпълнителен директор на Intel Corp., разговаря с Амнон Шашуа, президент и главен изпълнителен директор на Mobileye Global Inc., вляво, по време на първичното публично предлагане на компанията на Nasdaq. Снимка: Michael Nagle/Bloomberg Патрик Гелсингър, главен изпълнителен директор на Intel Corp., разговаря с Амнон Шашуа, президент и главен изпълнителен директор на Mobileye Global Inc., вляво, по време на първичното публично предлагане на компанията на Nasdaq. Снимка: Michael Nagle/Bloomberg

„Напоследък пазарът не оценява технологични компании с недоказани бизнес модели, които може да не станат печеливши", каза той. „Как Mobileye ще генерира достатъчно продажби, за да излезе от червената зона на загубите?“.

През 2021 г. Mobileye е регистрирала приходи от около 1,4 млрд. долара според регулаторните документи, което е с над 40% повече от предходната година.

Шашуа прогнозира приблизително 30% ръст на приходите „в продължение на няколко години".

Гелсингър от Intel звучеше оптимистично тази седмица, като отбеляза, че производителите на автомобили се насочват към внедряване на частично автоматизирани превозни средства или превозни средства без водач в средата на десетилетието и заяви, че тогава технологията ще бъде „доста разпространена".

„Те проектират тези превозни средства още днес", каза той по време на годишната конференция Tech Live на WSJ.

В понеделник Зимър от Lyft остана оптимист по отношение на превозни средства без шофьори, дори и развитието им да се разминава с графика.

„Въпросът не е дали тази технология ще излезе на пазара, а кога", каза той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:42 | 27.10.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още