Американският електромобилен концерн Tesla Inc. намали базовите цени на своите автомобили Model 3 и Model Y в Китай с цели 9%, с което сложи край на серията от ценови повишения в индустрията на фона на някои признаци на смекчаване на търсенето на най-големия автомобилен пазар по обем на продажбите в света, съобщава Ройтерс.
Пониженията в цените, които бяха публикувани на сайта на компанията в понеделник, представляват първото подобно действие на Tesla за Китай през тази година, след като концернът започна да предлага ограничени отстъпки на купувачи, избрали нейна застраховка.
Миналата седмица главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск заяви, че в Китай и Европа се наблюдава своеобразна рецесия, която застрашава търсенето. По думите му търсенето на тези пазари обаче остава силно през текущото тримесечие и очаква компанията да бъде „устойчива на рецесия“.
China Merchants Bank International (CMBI) заяви, че намаляването на цените на Tesla подчертава засилващата се конкуренция сред производителите на електромобили в Китай, като продажбите в цялата индустрия се очаква да се забавят през 2023 г.
„Намаляването на цените подчертава възможната ценова война, на която наблягаме от август“, коментира Ши Джи, анализатор в CMBI.
Данните от понеделник показват, че продажбите на дребно в Китай са нараснали с 2,5% през септември, което остава под очакваното увеличение от 3,3% и е по-малко от половината от ръста от 5,4% през август.
Анализаторите предупреждават за нарастващата възможност от прекомерно голям инвентар на нови автомобили в Китай, където ръстът на продажбите се забави през септември, докато търсенето на електромобили се увеличава с най-бавния си темп от пет месеца насам.
Американският автомобилен производител и няколко китайски конкуренти повишиха цените няколко пъти през тази година на фона на нарастващите разходи за суровини. Но Tesla също така редовно коригира цените на колите си в Китай, включително чрез намаления, отразяващи държавните субсидии.
Tesla заяви пред Ройтерс, че коригира цените в съответствие с разходите. Компанията продължава да увеличава капацитета на своята гигафабрика край Шанхай, докато веригата на доставки се стабилизира допълнително след строгите ограничителни коронавирусни мерки.
Цената на базовата версия на Model 3 е намалена до 265 900 юана (36 727 долара) от 279 900 юана преди това, докато цената за Model Y сега достига 288 900 юана спрямо 316 900 юана по-рано.
Средната цена за нов електромобил на Tesla в САЩ, най-големият пазар на производителя, се покачва стабилно от миналата година насам и сега е малко под 70 000 долара към края на август, според изчисления на Kelley Blue Book.
Tesla успя да достави 83 135 електромобила, произведени в Китай, през септември, което представлява ръст от 8% спрямо данните за август.
Анализаторите на CMBI предупредиха миналата седмица, че през 2023 г. ще се засили конкуренцията в Китай и се очаква ръстът на продажбите на електромобили да падне под 50%.
В момента Tesla е третият по големина на пазарния дял производител на електромобили в Китай след BYD Motor и SAIC-GM-Wuling и е единственият чуждестранен играч в топ 15.