Компаниите и доставчиците на автономни превозни средства общо са похарчили около 75 млрд. долара в разработване на технология за движение на автомобилите без човешка намеса, като същевременно приходите остават оскъдни, тъй като този пазар тепърва ще се развива, съобщава Bloomberg.
Слабите постъпления доведоха до борсовия крах на компании като Aurora Innovation, TuSimple Holdings и Embark Technology, при които цената на акциите се е сринала с поне 80% от началото на годината.
Не е чудно, че Intel току-що намали целта си за оценка на своя бизнес за автономно шофиране Mobileye до около 16 млрд. долара в сравнение с предишната от 50 млрд. долара.
Cruise, собственост на General Motors, набра общо около 30 млрд. долара в началото на миналата година. През март GM изкупи дела на SoftBank Vision Fund в звеното на цена, предполагаща, че този бизнес струва около 19 млрд. долара.
Това отразява разминаването между смелите ангажименти на компаниите в сектора и суровата пазарна действителност, докато лихвените проценти нарастват на фона на ускорената инфлация. Много от тези компании набраха десетки милиарди долара много преди технологията им да бъде доказана или бизнесът им да се доближи до етап, в който да се самоиздържа.
Шумното рекламиране на технологията през последните години и отливът на оптимизъм напоследък поставят под въпрос успеха на индустрията.
Антъни Левандовски, един от първите пионери на автономните коли в Google, който напусна в посока Uber Technologies и по-късно беше осъден за кражба на търговски тайни, сега управлява стартъп компания, разработваща автономни камиони за индустриални обекти. В тазмесечния брой на Businessweek той твърди, че опростяването на технологията ще ѝ помогне да се реализира по-бързо.
Адам Джонас от Morgan Stanley, който преди седем години оцени високо услугата за мобилност на Tesla, която все още е извън обхвата на пазара, заяви в бележка наскоро, че автономните коли може да се появяват по пътищата през следващите 10-20 години.
Компаниите в сектора сега са принудени да търсят драстични мерки. Главният изпълнителен директор на Aurora Крис Урмсън повиши през септември перспективите за съкращаване на разходите, както и изваждането на компанията от борсата и отделяне на активи или дори опит за продажба на компанията на Apple или Microsoft.
Някои компании предприемат други видове мерки. Изпълнителният директор на GM Мари Бара уволни шефа на Cruise Дан Аман в края на миналата година. TuSimple смени основателя и главен изпълнителен директор Чън Лу през март, а неговият главен съветник Джеймс Мълън подаде оставка през септември. Waymo, собственост на Alphabet, загуби своя директор на продуктите Дан Чу миналия месец, който мигрира в 23andMe.
Докато някои ръководители и инвеститори вече се насочват към изхода в тази индустрия, добре капитализираните компании се опитват да се наложат на нови пазари и с проекти. Cruise планира да пренесе своята услуга за роботаксита от Сан Франциско във Финикс и Остин, Тексас. Waymo ще започне да предлага превози в Лос Анджелис, както и по маршрути между Далас и Хюстън.
Kodiak Robotics набра 30 милиона долара частен капитал тази седмица и направи демонстративен преход със своите камиони, които изминаха 8000 мили от Тексас до Флорида. Въпреки че зад волана имаше шофьор, в 94% от времето управлението се извършва от софтуера и хардуера на превозното средство. Компанията започва да превозва мебели за Ikea.
Вероятно ще са нужни години за търговската и мащабна реализация на технологията. Урокът е, че толкова радикално решение, като автономното шофиране, стои по-добре в инкубаторите на дръзките рискови капиталисти, отколкото в портфейлите на трейдърите.


Виц на деня - 18 декември
Мачовете по ТВ днес (18 декември)
Без ток във Варна на 18 декември 2025
Времето във Варна на 18 декември 2025
18 декември е определен за Международен ден на мигранта
Как китайският износ подкопава бъдещето на поколението Z в Азия
Изкуственият интелект захранва икономиката на Тръмп, но избирателите се тревожат
Ердоган моли Путин да си прибере С-400, за да спечели благоразположението на САЩ
Standard Chartered за AI рисковете
Какви мечки? Анкета на BofA показа растящ оптимизъм сред инвеститорите за 2026 г.
Audi връща А4 – какво да очакваме
Автомобилите с най-добри аудио системи
Mercedes разкри подробности за китайския мотор в новия CLA
Как евтина тръба спестява сериозна сума от гориво
Главният дизайнер на Mercedes напуска
Администрацията на Тръмп се подигра на Байдън
Епъл - копие на майка си Гуинет Полтроу
Радостин Василев обеща да има "голям бой" в парламента
Владимир Путин нарече европейските лидери "малки прасета"
Отиде си големият Боян Радев