IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

BMW е водородният ренегат в автомобилната индустрия

Водородът ще бъде най-популярното задвижване, когато се развие в мащаб, категоричен е Оливер Ципсе

20:51 | 18.10.22 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Оливер Ципсе. Снимка: Bloomberg L.P.
Оливер Ципсе. Снимка: Bloomberg L.P.

BMW остава ангажиран с водорода, заяви Оливер Ципсе, председател на германската автомобилна група, в интервю за Bloomberg.

„След електрическата кола, която съществува от около 10 години и се развива бързо, следващата тенденция ще бъде водородът“, изтъква той, добавяйки: „Когато стане по-мащабируем, водородът ще бъде най-актуалното нещо“.

BMW се ангажира с идеята да използва водород за задвижване на автомобилите от години, въпреки че това остава нишово решение в сравнение с настоящия ентусиазъм около превозните средства, задвижвани с електричество чрез батерии. През 2005 г. BMW сглоби 100 автомобила Hydrogen 7, които използват водород за захранване на своите двигатели. През 2021 г. концернът представи на Международното автомобилно изложение в Германия концептуалния автомобил iX5 Hydrogen с горивни клетки.

През август компанията започна да произвежда системи с горивни клетки за своята водородна версия на iX5. Ципсе посочи, че моделът ще дебютира в САЩ в рамките на пет години, въпреки че в последващ телефонен разговор говорител отказа да потвърди това. По-рано Bloomberg съобщи, че BMW ще започне да доставя по-малко от 100 от водородните автомобили iX5 на избрани партньори в Европа, САЩ и Азия от края на тази година.

BMW в крайна сметка ще предложи пет различни задвижвания, за да помогне за разнообразяване на опциите при алтернативните горива в рамките на групата, изтъква Ципсе.

„Да кажете, че ще има само един начин на задвижване във Великобритания през 2030 г. или във Великобритания и Европа през 2035 г. е опасно нещо“, изтъква Ципсе, добавяйки: „За клиентите, за индустрията, за заетостта, за климата, от всеки ъгъл, от който погледнем, това е опасен път, който трябва да се измине“.

Водородните мечти на Ципсе могат дори да достигнат перлата в короната на групата, Rolls Royce, който BMW притежава от 1998 г. Стилът на шофиране „летящо килимче“, който се превърна в основна стратегия за Rolls-Royce, е достатъчно гъвкав, за да се захранва от алтернативи на електричеството, споделя главният изпълнителен директор на Rolls-Royce Motor Cars Торстен Мюлер-Йотвьош.

Голямото предимство на водорода пред електричеството, което изисква добре развита зарядна мрежа, е, че може да използва горивни клетки, съхранявани в пластмасови резервоари, подсилени с въглеродни влакна. „Скоро ще има пазари, където трябва да шофирате без емисии, но няма да имате достъп до обществена зарядна инфраструктура“, изтъква Ципсе. „Можете да оспорите това, тъй като сега нямате достъп и до водородна инфраструктура, но тя лесно може да се изгради: заменяте старите колонки и резервоари на бензиностанциите с водородни“, добавя германецът.

Горивните клетки на BMW също ще помогнат за намаляване на зависимостта на концерна от суровини като литий и кобалт, тъй като базираната на водород система използва рециклируеми компоненти, направени от алуминий, стомана и платина.

Сериозната ангажираност на Ципсе относно водорода обаче като че ли не се споделя от голяма част от индустрията. През последните пет години превозните средства, работещи само с електричество, се превърнаха в доминиращо алтернативно задвижване.

Съперниците на BMW, Mercedes-Benz и Audi, се отказаха от своите планове за разработване на превозни средства с горивни клетки и вместо това влагат десетки милиарди евро в разработването на изцяло електрически превозни средства. Porsche излезе на борсата, за да финансира собствените си електрически стремежи.

BMW иска да увеличи дела на електрическите модели в своята продуктова гама до 50% през 2030 г., като тук влизат и марките MINI и Rolls-Royce.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:43 | 18.10.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още