Германските автомобилни производители може и да са подсигурили своите енергийни нужди, но хиляди малки техни доставчици, изправени пред безпрецедентна тежест върху финансите си заради растящите разходи за енергия, рискуват производствени нарушения през наближаващата зима, пише Ройтерс.
Все повече и повече доставчици призовават автомобилната индустрията да предоговори партньорските отношения, за да бъдат включени енергийни клаузи, за да могат компаниите да покрият разходите за нарастващите сметки за електроенергия.
Водещите автомобилни концерни в Германия BMW, Volkswagen и Mercedes-Benz твърдят, че собствените им енергийни доставки са осигурени – но ако мрежата им от доставчици прекъсне производството, техните заводи също ще спрат.
„Ако не можем да изградим кола поради една липсваща част, това засяга всички ни“, изтъква Гън Ву, ръководител на доставките във Volkswagen, по време на конференция на доставчиците във Волфсбург.
Изправен пред десетократно увеличение на разходите за енергия и две седмици, за да се ангажира с енергиен договор, който влиза в сила на 1 януари, Kron Solingen, производител на формовъчни метали и пластмаси и доставчик на автомобилната и електронната индустрия, се опитва да добави нови клаузи към съществуващите договори.
Компанията се обръща за помощ към индустрията заради растящите разходи за суровини, като иска инфлацията да бъде включена в договорите, най-вече заради увеличените цени на енергията.
„Ако клиентите не участват в тях, не можем да продължим... ние сами ще анулираме договорите “, предупреждава мениджърът по продажбите Кристиан Хофман пред Ройтерс.
112-годишната компания, чиито клиенти са предимно по-големи доставчици във веригата като Bosch, е заета да изчислява точно колко електричество е нужно за изграждането на всеки от нейните продукти, за да помогне при преговорите с клиентите и да установи какво може да произвежда с по-малко мощност, добавя Хофман.
Bosch отказа да коментира преговорите по договора, както и BMW. Mercedes-Benz не отговори на искането за коментар.
Volkswagen каза, че е води преговори с доставчиците си за споделени решения, но не може да даде подробности.
„Нашата основна цел е да поддържаме производството и да избегнем отрицателно въздействие върху бизнес операциите“, изтъква говорител на германската група.
Правителството на Германия все още не е приложило своя планиран пакет от облекчения при енергийните сметки за малкия бизнес, който ще осигури еднократно плащане на стойност едномесечната сметка за газ за тази година и ще приложи механизъм за ограничаване на цените от март.
Няма добри опции
Въпреки че договорите във веригата на доставки на автомобилната индустрия в Германия често включват клаузи, които адаптират цените според суровините, енергийните клаузи са много по-рядко срещани. Те могат да бъдат проблематични, защото са сложни за изчисляване и изискват от доставчиците да споделят подробности за своите маржове, производствените процес и енергийните си договори.
Дори тогава много по-малки доставчици нямат достатъчно ликвидност, за да могат да плащат сметките за енергия за 4-5 месеца, за да предоставят фактурите при предоговарянето на договорите с клиентите си, коментира Макс Шумахер, ръководител на Association for German Foundries.
„Няма добри опции“, изтъква той.
Самите автопроизводители и техните основни доставчици се борят с по-високите разходи и продължаващия недостиг на полупроводници, но все пак успяха до голяма степен да се придържат към финансовите си цели, като прехвърлиха разходите на клиентите чрез повишаване на цените.
Някои компании заявиха през последните седмици, че биха могли да се обърнат към доставчици от други страни, които нямат такива проблеми с енергийните разходи, за да подсигурят своето производство.
Soplast, португалски доставчик на автомобили, заяви, че получава по-високи от обичайните заявки за оферти от германски производители на автомобили, които все повече се интересуват от енергийния му микс.
Все пак в автомобилната индустрия установяването на нов доставчик може да отнеме най-малко шест месеца време, изтъква Маурисио Моралес, старши директор „Покупки“ във Wuerth Industrie Service, един от най-големите световни доставчици на винтове, гайки и болтове за автомобилостроенето.
Дори за толкова малък елемент като винт, производителите на автомобили могат да се сблъскат с нуждата от нови краш тестове за своите превозни средства, за да гарантират качеството на компонента.
Доставчици, които вече имат фабрики в различни страни, очакват да преместят по-енергоемкото си производство в чужбина в дългосрочен план, посочва Кристиан Хенеркес, главен изпълнителен директор на производител на термична защита за батерии с фабрики в Азия, Европа и САЩ.
Компанията на Хенеркес Von Roll, която доставя продукти на ACC - съвместно предприятие между Mercedes-Benz, Stellantis и TotalEnergies - успя да вкара разходите за енергия в някои от своите договори.
„Автомобилните производители не искаха да направят това в миналото, но сега са склонни, макар и само за ограничен период от време... не е в техен интерес мрежата им от доставчици да се срине“, добавя Хенеркес.
преди 2 години Могат да се сринат много неща, не само автомобилостроенето. След тази зима Европа ще е много различно място за живот от това, което е в момента. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Ами стройте електрокари. Те се продават като топъл хляб и няма да ива проблеми. И ток има в изобилие, та няма да се притесняват за нафтата. отговор Сигнализирай за неуместен коментар