Веригата на доставки на полупроводници ще остане под натиск от нарушеното производство до края на следващата година, предупреди главният изпълнителен директор на автомобилния концерн Stellantis Карлос Таварес, цитиран от Ройтерс.
„Ситуацията ще остане много сложна до края на 2023 г., след което ще се облекчи леко“, посочи Таварес пред френската медия Le Parisien, добавяйки, че „производителите на полупроводници имат интерес отново да правят бизнес с нас, особено след като повишават цените“.
През последните две години недостигът на полупроводници, дължащ се предимно на негативното въздействие на пандемията от COVID-19, принуди големите автомобилни производители да коригират в посока надолу производствените си планове, което доведе до загуби в размер на милиони автомобили. Недостигът вече е облекчен частично, но това се случва на фона на увеличените разходи за автомобилните компании.
Във Франция недостигът продължава да тежи върху продажбите на производителите. Въпреки че регистрациите на нови автомобили са се увеличили с 5% за миналия месец, за първите девет месеца на годината те изостават с 12% спрямо същия период на 2021 г.
Stellantis не е единствената голяма автомобилна компания, която страда от дефицита на чипове. В края на септември Toyota Motor Corp. понижи производствената си цел за октомври с 6,3% до около 750 хил. автомобила. Предишната оценка на най-големия автомобилен концерн в света по пазарен дял, която беше обявена седмица по-рано, беше за 800 хил. превозни средства.
В същото време Ford Motor Co. предупреди, че недостигът на чипове и инфлацията тласкат разходите на доставчиците му с 1 млрд. долара над очакваното през текущото тримесечие, което ще се отрази и върху финансовото състояние на американската компания.
През август испанският завод на марката Opel, част от Stellantis, спря работа поради дефицит на чипове. През юли работническата организация FIM CISL предупреди, че глобалният срив на доставките на полупроводници може да коства на Stellantis до 220 хил. превозни средства загубено производство само в Италия през тази година. От синдиката добавят, че това ще бъде пета поредна година на спад на автомобилното производство в страната.