IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Формула 1 се страхува да не загуби важни служители с нарастването на цените за труд

Таванът на разходите на отборите е подложен на тест от настоящите икономически условия

11:41 | 17.09.22 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: EPA/БГНЕС
Снимка: EPA/БГНЕС

Екипите от Формула 1 предупредиха за нарастване на разходите за труд, докато цените на енергията и инфлацията оказват натиск върху спорта, който зависи от разработката на автомобили във високотехнологични фабрики и изпращането на компоненти и пилоти по целия свят, пише Financial Times.

По-високите заплати биха допълнили разходите за автомобилни части, пътувания и енергия, докато отборите от F1 се борят да защитят реалните доходи на своя персонал в сектор, характеризиращ се с ожесточена конкуренция за инженери и търсене на суровини.

В рамките на световното първенство, което изисква модерни технически средства и много пътувания, отборите са изложени на влиянието на световните вериги на доставки, докато доставят части и придвижват персоналата си между континентите, за да участват в състезания.

Нарастващите разходи представляват и първото голямо изпитание за нововъведените правила в спорта, които ограничават бюджетите на отборите, за да попречат на някой от тях да изпревари значително съперниците си и да наложи пълна доминация.

„Можете да видите инфлацията във всичко“, коментира главният финансов директор на Aston Martin F1 Робърт Йоварт. „Има я при суровините, но това е подхранвано и от цената на енергията. Мисля, че следващото нещо, което ще ни удари, пряко и косвено, е инфлацията на заплатите“.

Сметките за енергия на Aston Martin F1 са се удвоили, когато 12-месечният договор на отбора е изтекъл в средата на годината, въпреки че Йоварт е по-загрижен за страничните ефекти от нарастващите цени на едро.

Mercedes предупреди: „Рискът е по-нататъшното покачване на цените на енергията да окаже натиск върху разходите за труд, които попадат под разходния таван, в същото време, в което работим по това да гарантираме, че нашите служители са в състояние да поддържат стандарта си на живот в инфлационна среда“.

Ferrari твърди, че ситуацията рискува да създаде „порочен кръг“, ако екипите трябва да намалят разходите за труд, за да се справят с нарастващите сметки за енергия, тъй като най-добрите служители вероятно ще напуснат, ако заплатите им бъдат замразени.

През 2021 г. F1 въведе т.нар. бюджетен таван. Първоначално определен на 145 млн. долара, той беше свит на 140 млн. долара тази година и трябваше да спадне до 135 млн. долара от 2023 г., което представлява огромен спад спрямо 400-те млн. долара, които някои отбори харчеха преди въвеждането му.

Този таван е създаден, за да засили конкуренцията в спорта, доминиран от най-големите отбори – Ferrari, Mercedes и Red Bull, които в исторически план превъзхождат съперниците си и са спечелили повече състезания на пистите. Ограниченията на разходите целят също така да направят екипите по-привлекателни за инвеститорите, като поставят рентабилността на преден план. Таванът изключва определени елементи, като разходите за финанси, маркетинг и човешки ресурси, както и заплатите на пилотите.

Fédération Internationale de l’Automobile (FIA), ръководният орган на спорта, има редица възможности за наказване на отборите за нарушаване на тавана, включително глоби и отнемане на точки. При екстремни сценарии FIA може да изключи отбор от шампионата, но това би се случило при значителен преразход.

Въпреки че отборите се бореха да постигнат съгласие относно финансовите условия, те се съгласиха да въведат ограничението, когато коронавирусната пандемия изложи на риск по-малките отбори, а и шампионата.

Инфлацията обаче принуди FIA да позволи известна гъвкавост през тази и следващата година. На състезанието в Австралия през юли, тя призна, че инфлацията е създала „риск от неспазване“ на финансовите правила и позволи увеличение с 3,1% за 2022 г. Следващата година 135-те млн. долара ще бъдат коригирани с тези 3,1%, но ще бъдат взети предвид и данните за инфлацията в страните от Г-7, които ще бъдат публикувани от Международния валутен фонд през март 2023 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:41 | 17.09.22 г.
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още