Американският електромобилен концерн Tesla Inc. преосмисля начина, по който продава своите коли в Китай, неговият втори по обем на продажбите пазар в света, и обмисля затварянето на някои шоуруми в търговските центрове в градове като Пекин, където посещенията спадат заради коронавирусните ограничения, съобщава Ройтерс, позовавайки се на източници, запознати с темата.
Промяната в стратегията ще постави по-голям акцент върху автосалоните в по-малките крайградски локации, където се предлагат и сервизни услуги, тъй като компанията работи за постигане на целта на Илон Мъск за подобряване на обслужването за наличните клиенти, много от които се оплакват от сериозните закъснения при прегледите на своите автомобили.
Като част от този стремеж Tesla планира да увеличи броя на техниците в китайските сервизи, казва един от източниците. В сайта на компанията за набиране на персонал има 300 обяви за служители към четвъртък (15 септември).
Миналата седмица Мъск, най-богатият човек на планетата, написа в Twitter в отговор на друг потребител, който се оплака, че е чакал цял месец, докато електромобилът му бъде поправен в сервиз на компанията: „усъвършенстването на услугата на Tesla, за да я направим страхотна“, е основен приоритет.
За разлика от традиционните производители на автомобили, Tesla притежава всичките шоуруми и сервизи, които обслужват нейните електромобили и не разчита на дилъри. Освен това компанията продава колите си онлайн. Това ѝ осигурява повече свобода за коригиране на стратегията си за търговия на дребно, която първоначално беше моделирана по примера на представителствата на Apple.
Американският автомобилен производител е продал 400 хил. произведени в Китай автомобила Model 3 и Model Y през първите осем месеца на годината, като 60% от тях са доставени на местни клиенти, според Китайската асоциация за леки автомобили. Това е с 67% повече, отколкото за същото време преди година.
Промяната в подхода на Tesla в Китай, където тя се превърна във втората по големина електромобилна марка след BYD, ще отрази новото виждане, че трябва да се осигури лоялност сред клиентите, след като американската компания се доказа на останалите големи пазари по света, изтъква анализатор.
„Не е необходимо да се отварят шоуруми в скъпи търговски центрове, особено когато бизнесът със сервизни услуги е така доходоносен“, коментира Йейл Джан, управляващ директор на базираната в Шанхай консултантска компания Automotive Foresight. „По-разумно е да задържите само един или два шоурума в центъра, за да запазите позицията на марката, и да се насочите към предградията“, добавя той.
Tesla отвори първия си шоурум в центъра на Пекин през 2013 г. и сега разполага с над 200 търговски обекта в цялата страна, където потребителите могат да видят и да тестват нейните модели.
Повече от половината обекти обаче не предлагат сервизна поддръжка, тъй като се намират в локации, изискващи висок наем и където пространството е ограничено. Това включва първите шоуруми на Tesla в Пекин и в Шанхай.
Повече от половината от шоурумите на Tesla в седем от най-големите градове в Китай, включително Шънджън и Чънду, сега се намират в покрайнините, според проучване на Ройтерс.
Подобно на други компании, Tesla отчете сериозен спад на посещенията в обектите си на фона на строгите коронавирусни мерки в Китай.
Все още не е ясно колко от обектите на компанията, намиращи се в градските центрове, ще бъдат изместени.
Конкурентите на Tesla в Китай са възприели смесен подход към дистрибуцията на дребно. BYD и Xpeng притежават свои собствени шоуруми и същевременно разчитат и на дилъри.
Nio Inc., подобно на Tesla, оперира с мрежа от високопрофилни градски обекти в Китай. Компанията инвестира също в обслужване от врата до врата, изпращайки работници, много от които са били наети от хотелиерската индустрия, да вземат коли за сервизна поддръжка и след това да ги връщат.