Honda Motor Co., най-големият производител на мотоциклети в света по пазарен дял, обмисля да листне своя бизнес с електрически мотоциклети - ход, който според японската компания може да ускори навлизането ѝ на пазара на електрически превозни средства, съобщава Wall Street Journal.
Във вторник концернът сподели, че планира да пусне в продажба 10 или повече електрически модела мотоциклети в световен мащаб до 2025 г. и да продава 3,5 млн. броя до 2030 г. Това ще представлява 15% от общите продажби на Honda в категорията на двуколесните превозни средства, в сравнение с по-малко от 1% днес.
Управляващият директор на Honda Йошишиге Номура заяви, че компанията обмисля листването на своя нов бизнес, като по този начин го отдели от звеното за мотоциклети. Според Номура Honda в момента оценява плюсовете и минусите от подобно решение.
„Ако промяната на вътрешната организация на компанията има потенциал да доведе до по-бърза електрификация, това би било добър ход“, добавя Номура.
По думите му засега Honda не се нуждае от външна финансова инжекция, за да реализира своя план за електрически мотоциклети.
Откакто за първи път започна да продава мотоциклети през 1949 г., Honda е произвела повече двуколесни превозни средства, отколкото която и да било друга компания, отчасти благодарение на своята технология при двигателите с вътрешно горене. Това помага на бизнеса да отчита много по-високи маржове от тези на звеното за автомобили.
Мотоциклетите представляват почти половината от оперативната печалба на Honda през първото тримесечие от настоящата фискална година.
Но някои конкуренти на големи пазари като Индия изпреварват Honda при реализацията на електрически мотоциклети и велосипеди. Точно както традиционните автомобилни производители отстъпват пазарен дял на изцяло фокусираните върху електрификацията млади компании като Tesla Inc., Honda е изправена пред риска да изостане на фона на технологичните промени.
Американският съперник на Honda, Harley-Davidson Inc., заяви през декември, че планира отделно листване на своето звено за електрически задвижвания - LiveWire, чрез сливане с компания със специално предназначение (SPAC). Очаква се сделката да приключи този месец, след като беше отложена заради пазарните сътресения.
Съгласно стратегията на Honda, 85% от общите ѝ продажби на двуколесни превозни средства през 2030 г. все още ще се генерират от неелектрически превозни средства, което очертава един по-бавен преход в сравнение със звеното за автомобили.
Компанията се ангажира да бъде напълно въглеродно неутрална до 2050 г.
Предизвикателствата при превръщането на електрическите автомобили в масов продукт са още по-големи при мотоциклетите, според Номура. Компанията изпитва трудност при интегрирането на големите батерии в по-малките превозни средства, което влияе на пробега, като дори леко покачване на цената на крайния продукт може да го направи значително по-недостъпен за определени клиенти.
Основна част от битката за електрификация на мотоциклетите се води в Индия – най-големият пазар на двуколесни превозни средства в света. Страната съставлява приблизително една четвърт от общите продажби на мотоциклети на Honda за тримесечието от април до юни, като компанията вярва, че има сериозен потенциал за растеж там.
През предходната фискална година в Индия са продадени 231 338 електрифицирани мотоциклети и скутери, по данни на Индийската федерация на асоциациите на автомобилните дилъри – почти шесткратно увеличение на годишна база. Въпреки това делът на електрическите двуколесни превозни средства е едва около 2% от общите продажби в сегмента.
Редица местни стартъпи използват електрификацията, за да отнемат от пазарния дял на Honda. Индийският производител Hero Electric Vehicles Pvt. Ltd. в момента е лидер на пазара с дял от над една четвърт.
„Искаме да се включим в състезанието възможно най-скоро“ в Индия, изтъква Номура.
Honda заяви, че планира да представи пет електрически мотопеда в Азия до 2024 г.