Германската автомобилна компания BMW AG ще захранва новия си клас електрически превозни средства с цилиндрични батерийни клетки, произведени в шест фабрики на партньори, включително от китайските Contemporary Amperex Technology Co. (CATL) и EVE Energy, съобщава Automotive News Europe. Ходът отразява стремежа на BMW да увеличи пробега на своите електромобили, за да се конкурира успешно с компании като Tesla, Mercedes и Volkswagen.
Заводи в Европа, Китай и Северна Америка ще произвеждат цилиндрични литиево-йонни клетки, които позволяват по-голям пробег и по-бързо зареждане от призматичните клетки, които BMW използва в момента, информира компанията, която през миналата година измести Mercedes като най-големия производител на луксозни автомобили в света по обем на продажбите.
Технологията, която е приблизително наполовина по-евтина спрямо призматичните клетки, е предназначена да даде допълнителен тласък на новата платформа на BMW Neue Klass (Нова класа), взимайки пример от Tesla, която също се насочва към цилиндричните клетки.
Автомобилният производител вече е сключил договор за доставка с CATL и EVE, които ще произвеждат цилиндрични клетки в четири завода - два в Китай и два в Европа.
Баварската компания споделя, че търси партньори, които могат да построят още две фабрики в САЩ и Мексико за тази цел.
BMW заяви, че ще подпише договори за доставката на батерии с капацитет от по 20 гигаватчаса за всяка от шестте фабрики.
„Приближаваме се към огромен технологичен скок“, изтъква пред журналисти Франк Вебер, ръководител на отдела за развитие в BMW.
Според него базовите модели, които ще използват Neue Klasse, могат също да бъдат оборудвани с литиево-желязо-фосфатни батерии, които са по-евтини и не изискват никел или кобалт за направата си, но предлагат по-малка енергийна плътност и са по-тежки от новите кръгли клетки.
Най-скъпите електромобили от линията ще предлагат пробег от 800 километра, като батериите им ще се зареждат от 10 на 80% за по-малко от 30 минути, добавя Вебер.
Новото поколение батерии на BMW ще използва повече никел и силиций и по-малко кобалт, което ще доведе до 20 процента увеличение на енергийната им плътност, 30 процента по-бързо зареждане и 30 процента по-голям пробег спрямо предишните поколения.
По думите на Вебер доставчиците на BMW вече са се споразумели с компанията да произвеждат клетките само чрез възобновяема енергия и частично да използват рециклиран кобалт, никел и литий, за да намалят свързаните с производството въглеродни емисии с до 60 процента.
Решението е част от стратегия на BMW - която се различава от тази на Tesla и Volkswagen - да купува клетки вместо да участват в тяхното производство.
С автомобилите Neue Klasse, чието производство трябва да започне през 2025 г., BMW се стреми да набере скорост в един все по-конкурентен електромобилен пазар.
Батериите са сред основните двигатели на разходите за производство на електрически коли и подобряването на технологията обикновено осигурява годишно повишаване на ефективността. Тази посока беше подложена на напрежение поради нарастващите цени на суровините, предизвиквайки прогнозите на производителите на автомобили за скорошен паритет в маржа между конвенционалните автомобили и електрическите такива.
CATL заяви в петък, че в два от заводите ѝ ще се изграждат цилиндрични батерии за BMW, които ще имат същия я диаметър като клетките 4680 на Tesla.
Електромобилната линия Neue Klasse първо ще се съсредоточи върху премиум моделите от среден клас, като 3 Series.
Говорител на CATL, заяви пред Ройтерс през май, че компанията ще започне да доставя цилиндрични клетки на BMW от 2025 г., като тогава автомобилният производител отказа да коментира изявлението.
Призматичните батерии, които са с правоъгълна форма, се превърнаха в най-разпространената форма на автомобилна батерия през последните две години, тъй като те могат да бъдат по-плътно опаковани, пестейки разходи. Но привържениците на цилиндричните батерии твърдят, че по-новите клетки с по-голям формат са станали по-рентабилни поради подобренията в енергийната плътност.