Казахстан изпитва остър дефицит на нови автомобили заради руснаци, пазаруващи коли в страната, за да заобиколят европейското ембарго, съобщава Automedia, позовавайки се на "За Рульом". В средноазиатската държава вече не се намират и автовози - толкова голямо е търсенето за тях в последните месеци.
В Казахстан не само свободно се продават модели, които вече не се предлагат официално в Русия, но и цените са значително по-ниски. След нахлуването в Украйна през февруари руските дилъри вдигнаха цените осезаемо - в някои случаи даже в пъти. ZR цитира като пример китайския Chery Tiggo 8 Pro - в Русия версията му с адаптивен круиз контрол струва 3,24 милиона рубли, или около 53 400 евро, докато в Казахстан цената е еквивалентна на 2,05 милиона рубли, или 33 800 евро.
Реекспортът от Казахстан в Русия е забранен, но това лесно се заобикаля, като автомобилът фиктивно се купува от казахстански гражданин, който после го препродава. Посредникът обикновено получава за услугата около 800 евро. Крайният клиент в Русия губи допълнително от валутния обмен, защото руските банки държат изкуствено нисък курс спрямо казахстанското тенге. Но и така схемата е по-изгодна, отколкото покупка у дома от все по-оскъдните количества в автосалоните.
Схемата обаче вече предизвиква обществено недоволство в самия Казахстан - освен че колите за местните хора започват да недостигат, и цените им вървят бързо нагоре покрай растящото търсене.
Проучване на руския портал "Дром" показа, че цели 70% от руснаците са склонни да пътуват до Казахстан за покупка на кола. За жителите на Москва процентът е 69%, въпреки огромното разстояние.