Звеното на американската автомобилна компания General Motors за автономни технологии Cruise LLC е извършила актуализация на софтуера при 80 роботизирани превозни средства заради катастрофа в Сан Франциско през юни, при която двама души бяха ранени, съобщава Ройтерс.
Според регулаторите сервизната акция е свързана с риск, при който вграденият в автомобилите софтуер може „неправилно да предвиди“ пътя на превозно средство, което се намира в лентата за насрещно движение. От Cruise посочват, че след софтуерната актуализация този проблем е решен.
През последните месеци американската Национална администрация за безопасност на движението по пътищата (NHTSA) засили контрола върху усъвършенстваните системи за подпомагане на водача и системите за автономно придвижване. Миналата година тя нареди на всички автомобилни производители и технологични компании незабавно да докладват за катастрофи, включващи подобни системи.
NHTSA посочва, че „очаква всички производители, включително тези, които разработват автоматизирани системи за шофиране“, да са готови да започнат сервизна акция всеки път, когато се появи проблем с безопасността.
От регулатора добавят, че засегнатият софтуер на Cruise може „при определени обстоятелства, когато правите ляв завой на кръстовище, при което колите от насрещната лента са с предимство, неправилно да предвиди пътя на друго превозно средство или да не реагира достатъчно ефективно на внезапна промяна в движението по пътя“.
Cruise разкри в четвъртък, че след катастрофата на 3 юни в Сан Франциско временно е забранила на превозните си средства да правят подобни леви завои и е ограничило зоната, в която въпросните автомобили могат да се движат.
След актуализацията на софтуера на 6 юли Cruise заяви, че постепенно е въвел отново опцията за ляв завой на кръстовища с предимство на движещите се в насрещната лента.
Звеното на GM подчерта в изявление, че на всички превозни средства са извършени софтуерни актуализации и сервизната акция „не оказва влияние и не променя текущите ни операции по пътя“.
Компанията добавя, че автомобилите ѝ „са дори по-добре оборудвани, за да предотвратят това уникално, изключително събитие“.
От NHTSA посочват, че "неправилната реакция (на автоматизирани системи за шофиране) може да увеличи риска от катастрофа“.
Агенцията съобщи миналия месец, че е започнала специално разследване относно катастрофата с автомобила на Cruise.
Според подразделението в редки случай софтуерът принуждава превозното средство да спира рязко, докато извършва ляв завой на кръстовище, което Cruise смята за необходимо, за да се избегне сблъсък с друга кола.
Автономното превозно средство „трябва да избере между два различни рискови сценария този с по-малък шанс за сериозен сблъсък“, добавят от компанията.
Според Cruise полицейски доклад е установил, че другото превозно средство има по-голяма вина за катастрофата през юни, като се е движило с 40 мили в час (64 км/ч) в зона с ограничение от 25 мили (40 км).
През март технологичният стартъп Pony.ai започна проверка на някои версии на своя софтуер за автономно придвижване на автомобили след катастрофа през октомври в Калифорния.
GM е загубила близо 5 млрд. долара от 2018 г., опитвайки се да изгради бизнес с роботаксита в Сан Франциско, като обяви през юли, че загубата само от Cruise през второто тримесечие възлиза на 500 млн. долара, след като звеното започна да таксува пътниците в Сан Франциско.
През февруари GM и Cruise разкриха, че са изпратили петиция до NHTSA за разрешение за разполагане по пътищата на автономни превозни средства без волани, огледала, мигачи или чистачки.