В последната седмица като главен изпълнителен директор на Volkswagen Group Херберт Дийс имаше възможност отново да застане под светлината на прожекторите. Той придружи германския канцлер Олаф Шолц при визитата му до Канада, където Дийс подписа споразумение за доставка на суровини за електромобилни батерии. Според наличния план това споразумение трябва да проправи пътя за изграждане на фабрика за батерийни клетки на Volkswagen в Северна Америка по подобие на съоръжението в Залцгитер, пише Automobilwoche.
Но когато ръководството на Volkswagen се събере в четвъртък за своята годишна конференция, Дийс няма да присъства. Неговите задължения вече са в ръцете на главния изпълнителен директор на Porsche AG Оливер Блуме, който в първия си ден като ръководител ще събере глобалното ръководство на компанията в Лисабон, Португалия.
В прощалното си видео, който Дийс публикува в LinkedIn в сряда (31 август), той говори спокойно за времето си във Volkswagen, за това какво е постигнал и че в никакъв случай не си тръгва обиден. Напротив: „Това е повод за празнуване“, изтъква германецът. Дийс вижда своето наследство в сигурните ръце на Блуме.
„Прекарах седем години тук и това определено бяха най-добрите години от професионалния ми живот“, споделя Дийс, добавяйки: „Беше много вълнуващо и невероятно удовлетворяващо".
Той обаче признава, че не винаги е било лесно: „Имаше възходи и падения“.
Херберт Дийс и германският канцлер Олаф Шолц по време на церемонията по изграждането на фабриката за батерии на Volkswagen в Залцгитер, Германия. Снимка: Krisztian Bocsi/Bloomberg
Изненадващо изгонване
На последната среща на глобалното управление на Volkswagen преди година в Алпбах, Австрия, Дийс „доведе“ своя близък приятел, шефа на Tesla Inc. Илон Мъск, чрез видеовръзка – за голям ужас на много от присъстващите.
Само един ден преди да бъде изгонен надзорният съвет призова Дийс и му съобщи, че трябва да си тръгне. Първоначално това остана скрито за широката общественост. Освобождаването беше обявено ден по-късно: Дийс ще подаде оставка като главен изпълнителен директор на Volkswagen на 31 август, а Блуме ще го наследи ден по-късно, като същевременно ще запази позицията си в Porsche – най-рентабилната марка в короната на Volkswagen.
Дийс е уверен, че си тръгва от автомобилната група, докато тя е добре позиционирана на световния пазар. Днес Volkswagen е пионер в много области. „Излязохме на преден план с нашата стратегия“, посочва Дийс, визирайки мащабния инвестиционен план за електрификация и софтуер. Но именно софтуерът се оказа „препъникамъкът“ за вече бившия изпълнителен директор, след като проблемите със звеното Cariad изиграха основна роля при отстраняването на Дийс.
Той похвали и своя наследник Блуме, за когото не се съмнява, че „ще се справи много добре“. Блуме познава компанията, идва от региона, свърши „сензационно добра работа в Porsche“, изтъква Дийс.
Новият главен изпълнителен директор на Volkswagen Group и ръководител на Porsche AG Оливер Блуме. Снимка: Andreas Gebert/Bloomberg
Според него сега е подходящото време да предаде отговорностите на по-млад човек.
Дори най-близките до Дийс служители в концерна останаха изненадани от новината за неговото отстраняване. За разлика от миналогодишната борба за власт с работническия съвет, този път информацията не изтече предварително. На своето прощално парти Дийс кани 40 от най-близките си колеги. Сред тях обаче не попадна директорът „Човешки ресурси“ Гунар Килиан, като впоследствие се появи информация, че на събирането на са присъствали и други членове на борда, в това число и Манфред Дьос – директорът по правните въпроси в групата, което се смята за близък довереник на фамилиите Порше и Пиех, които всъщност стоят зад отстраняването на Дийс.
Дийс не си тръгва с празни ръце
Договорът му като ръководител на Volkswagen беше удължен преди година до 2025 г. И той остава в сила макар и без необходимостта Дийс да изпълнява функциите на главен изпълнителен директор. Според наличната информация той ще получи консултантска длъжност, с което ще продължи да получава заплатата си като член на борда.
Това не е първият подобен случай. През 2006 г., малко преди да бъде отстранен, тогавашният изпълнителен директор на групата Бернд Пишетсридер получава нов договор до април 2012 г. И той си получи парите до крайната дата. Това предизвика множество въпроси относно функциите на Пишетсридер. Ясният отговор от ръководството на компанията е следният: „Той прави това, което му кажем да прави“ с неофициална добавка: „…възможно най-малко и най-рядко“.
Дийс и електрификацията
Бившият изпълнителен директор оглави усилията на Volkswagen да електрифицира своята продуктова гама и да се доближи до технологичните стартъпи, които навлизат на пазара с фокус върху софтуера и батериите. Именно с помощта на Дийс германската група успя да загърби своето мрачно минало в лицето на „Дизелгейт“, което ѝ костваше милиарди долари глоби и разходи по обезщетения. Осъзнавайки, че репутацията и бъдещето на Volkswagen са заложени на карта, Дийс накара концерна да се съсредоточи върху електромобилите, с което си осигури признанието на най-влиятелната личност в тази сфера – милиардерът и предприемач Илон Мъск. Електрическата серия ID на Volkswagen се превърна в една от най-продаваните платформи за електромобили в света, като моделът ID.4 успя да надмине Model 3 на Tesla по продажби през юли.
Дийс изтъкна, че след обявяването на своето отстраняване, той е получил силно позитивна обратна връзка за работата си начело на Volkswagen. „Вие превърнахте Volkswagen в лидер на визията за чиста мобилност“, споделя потребител на LinkedIn по негов адрес. Всъщност това е единственият комплимент, който Дийс цитира, видимо горд от постигнатото в групата. И може би е прав да се чувства така.