Сериозни тестове на автономни автомобили се провеждат от над десет години, но България не може да се надява да ги използва по пътищата си през следващите две десетилетия. Това коментира Илия Левков, председател на националната браншова организация Индустриален клъстер „Електромобили“, в ефира на предаването "Бизнес старт" по Bloomberg TV Bulgaria.
Ако се пуснат коли с автопилот сега в страната, този експеримент ще бъде неуспешен заради липсата на нормална пътна инфраструктура. "Автономните автомобили не са просто купчина желязо и софтуер - за него трябва изключително висока надеждност на комуникацията и интернет обмена на информация... Първо, в България трябва да направим пътища, които сега са под всякаква критика - има магистрали на такива вълни, че човек не знае къде се движи. Другото е инфраструктурата за обмен на данни - 5G мрежата например трябва да е с пълно покритие и комуникационна възможност. Ако автономният автомобил не получи това, няма как да обследва цялата обстановка около себе си", каза гостът.
Голяма част от софтуера за автономните автомобили се прави в България от компании като Visteon, която има развоен център тук, каза Левков. „Софтуерът за автопилотите е самообучаващ се, който се развива съобразно спецификите на пътната ситуация - той разчита изключително много на пътна маркировка и знаци, GPS, обмен на информация с други автопилоти, като целта е не само да може да реагира, но и да предвижда критични ситуации“, обясни събеседникът.
За да може автономните коли да станат реалност у нас, ще трябват сериозни промени в законодателството, за да се решат проблеми като носенето на отговорност, смята той.
"Затова и по пътищата не се допускат автомобили, които нямат съответното типово одобрение... Те няма как да се движат както сегашните навсякъде - ще започнат в определени ленти като бус лентата, където има по-малка възможност от рязка промяна на ситуацията. Това ще се развива стъпка по стъпка", каза Левков.
Според него сектори като обществения транспорт трябва да вървят в тази посока - за по-малко човешка намеса в управлението на строго регламентирани превозни средства като релсовите. Това няма да направи човешкия фактор ненужен, смята Левков. Шофьорите ще могат да се преквалифицират и да оперират няколко превозни средства от отдалечен център.
Още от разговора може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria


ПСЖ спечели Интерконтиненталната купа
НС прие на второ четене промени в Закона за ДДС
Младежи, участвали в антиправителствените протести, създадоха инициатива "СТОП"
Мъж беше прегазен от три коли на АМ "Тракия"
Желязков: Очевидно е, че отиваме на избори
Проф. Спасов: България има нужда от малки модулни реактори за балансиращи мощности
Прекрояването на доктрината на САЩ за Латинска Америка е ужасна геополитика
Ziemba очаква AI да подкрепи търсенето на газ през 2026
Ziemba: Ситуацията около Венецуела ще се отрази на Русия, Иран
Ziemba: Следим предлагането на петрол и от Гвиана
Как евтина тръба спестява сериозна сума от гориво
Главният дизайнер на Mercedes напуска
Нова технология разпознава пияните шофьори зад волана
Отмяна на забраната на ДВГ – какво означава това за шофьорите?
Ford обяви промени в стратегията и отписа 20 милиарда долара
Празници с роднините - как да преживеем стреса
Тръмп прекали и ядоса дори своите с коментарите си за Роб Райнър
Доклад на САЩ: В Арктика е регистрирана най-топлата година от 1900 г. насам
Мадона и Гай Ричи се събраха за първи път близо 20 години след трудния им развод