България се нарежда на второ място в рамките на Европейския съюз по ръст на продажбите на нови леки автомобили през първото полугодие на 2022 г., сочат данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA). През разглеждания период в страната ни са били продадени 14 639 превозни средства спрямо 12 926 броя преди година, което представлява ръст от 13,3%. Единствената страна в блока, която записва по-голямо увеличение, е Румъния (+23,1%).
Въпреки че продажбите на нови автомобили в България се понижават през юни, през месеца страната ни все пак отчита най-голям обем на регистрации за последната една година. През миналия месец на българския пазар са били продадени общо 2918 нови леки коли, което е с 1,2% по-малко спрямо данните за същия месец на 2021 г. – 2953 броя.
АСЕА1
От общо 26 страни членки на ЕС, включени в проучването (липсват данни за Малта), 25 отчитат спадове при продажбите през юни, като България регистрира най-малкия такъв. Единствената държава в блока, която регистрира увеличение на продажбите е Латвия (+6,2%).
Сред големите пазари регистрациите на нови коли в Германия се свиват с 18,1% на годишна база, докато тези в Италия, Франция и Испания се понижават съответно с 15%, 14,2 на сто и 7,8 на сто.
АСЕА2
Извън ЕС продажбите във Великобритания се свиват с 24,3%, докато тези в Норвегия и Швейцария се понижават съответно с 26,9% и 18,2 на сто.
Общите регистрации на нови коли в ЕС през юни отчитат спад от 15,4% до 886 510 броя спрямо 1 047 532 броя преди година. Въпреки понижението блокът записва най-големите обеми на продажби за последните 12 месеца.
Първо полугодие
Общите продажби на нови леки коли в ЕС през първите шест месеца на годината се понижават с 14% до 4 608 205 броя спрямо 5 361 371 броя преди година. Освен България и Румъния още четири страни записват ръстове през разглеждания период - Латвия (+6%), Кипър (+5,9%), Словакия (+3,9%) и Ирландия (+2,1%).
Сред големите пазари Италия отчита спад от 22,7%, докато във Франция, Германия и Испания понижението възлиза на съответно 16,3%, 11 на сто и 10,7%.
Извън ЕС регистрациите на нови коли във Великобритания през първото полугодие се свиват с 11,9%, докато тези в Норвегия и Швейцария се понижават съответно с 18,4% и 12 на сто.
АСЕА3
Автомобилни концерни
Пазарният дял на Volkswagen Group се свива през първото полугодие до 24,7% спрямо 26 на сто преди година, след като продажбите на германската група са се понижили с 18,5% до 1 137 200 превозни средства спрямо 1 394 711 автомобила за същото време на 2021 г.
Делът на Stellantis също се понижава през полугодието до 20,8% спрямо 23,1% за първите шест месеца на миналата година. Продажбите на групата се свиват с 22,5 на сто до 958 688 броя спрямо 1 237 010 коли преди година.
Френската група Renault отчита ръст на своя дял до 10,6% спрямо 9,9 на сто година по-рано въпреки общия спад на продажбите от 8,1% през полугодието.
Южнокорейският концерн Hyundai Motor отчита 9-процентен ръст на продажбите, което му осигурява дял от 9,6% за първото полугодие спрямо 7,6% преди година.
Делът на японската група Toyota Motor също нараства до 7,2% спрямо 6,3 на сто година по-рано. Продажбите на концерна се понижават с 1,6 на сто до 330 568 броя спрямо 335 862 броя за първото полугодие на 2021 г.
Лидерите в луксозния сегмент BMW AG и Mercedes-Benz Group отчитат спадове на продажбите за периода януари-юни от съответно 13,7% и 8,8 на сто. Въпреки това делът и на двете компании при общите продажби в ЕС нараства съответно до 6,8% и 5,8 на сто.