Ако търсите място, където катаклизмите в автомобилното инженерство са ясно изразени, Залцгитер определено е идеалният пример за това. Volkswagen избра стоманодобивния и индустриален град в югоизточната част на Долна Саксония, за да обособи център за производство на батерийни клетки - точно до съществуващия завод за двигатели с вътрешно горене.
В четвъртък (7 юли) започва нов етап в историята на комплекса, който отразява цялостната трансформация на втория по големина на пазарния дял автомобилен концерн в света.
Главният изпълнителен директор на Volkswagen Херберт Дийс определя Залцгитер като „крайъгълен камък“ за Германия, пише Automobilwoche.
Силна зависимост от Азия
Изграждането на първата гигафабрика за батерии на Volkswagen подчертава както зората на масовото производство на електромобили в групата, така и късното „пробуждане“ на традиционните концерни относно вече започналото глобално състезание на пазара на батерии, доминиран от азиатските играчи.
Засега зависимостта на европейската индустрия остава голяма. Крехките глобални вериги на доставки на чипове и суровини, като литий или кобалт, също са причина европейската икономика да иска да се фокусира повече върху местните ресурси. Това наскоро беше изтъкнато и от германската индустрия.
Канцлерът на Германия Олаф Шолц и министър-председателят на Долна Саксония Стефан Вайл (и двамата от Германската социалдемократическа партия - ГСДП) вероятно ще разгледат стратегическата роля на електрическата мобилност и трансформацията на фабриката в Залцгитер. В същото време Дийс, техническият директор на Volkswagen Томас Шмал и ръководителят на работническия съвет Даниела Кавало потвърдиха присъствието си на церемонията в завода. В съоръжението ще има по-малко миризма на метал и машинно масло. Фабриката ще разполага със стерилни стаи и автоматизирани системи, които по-скоро напомнят микс между фабрика за чипове и химическа лаборатория, отколкото завод на автомобилна компания.
VW
Капацитет от 40 гигаватчаса от 2025 г.
Volkswagen се съсредоточава върху бързото преквалифициране на служителите, за да могат последните да се впишат в новото производство, изискващо други технологии, съвършено различни от тези при двигателите с вътрешно горене. От известно време групата тества пилотна производствена линия, която вече произвежда клетки.
Планът предвижда до 2025 г. съоръжението да разполага с производствен капацитет от 40 гигаватчаса (ГВтч), който ще бъде постигнат на няколко етапа. Фабриката ще произвежда клетки, които ще са предназначени за автомобилите на групата за масовия пазар
Възможно IPO на звеното за батерии
Volkswagen ще построи шест гигафабрики за батерийни клетки в цяла Европа до 2030 г., всяка от които трябва да може да снабдява около половин милион електрически коли годишно. Строителството вече тече в Шелефтео, Северна Швеция, съвместно с разработчика Northvolt. Шведите създават и собствен завод за клетки в Шлезвиг-Холщайн. Освен съоръжението в Залцгитер, Volkswagen избра и Валенсия като следваща локация. Останалите три места все още са обект на дискусии, като едно от тях със сигурност ще бъде в Германия, а друго – в страна от Източна Европа.
Цялата мрежа от заводи за клетки трябва да създаде хиляди нови работни места на Стария континент. От своя страна Дийс посочи, че Volkswagen се стреми да упражнява контрол върху цялата верига на стойност – от суровините до рециклирането на батерии.
От групата сигнализираха, че е възможно и първично публично предлагане на бизнеса с батерии, разбира се, след листването на Porsche през четвъртото тримесечие.