Макар Китай да обяви, че се фокусира върху електрическите превозни средства като технология на бъдещето, Пекин и по-конкретно министерството на финансите иска да намали наполовина данъка върху покупката на превозни средства с двигатели с вътрешно горене, за да стимулира продажбите на най-големия автомобилен пазар в света, съобщава Automobilwoche.
Пазарът в Китай наскоро се срина в резултат на строгите коронавирусни мерки, наложени в някои части на страната.
Плановете на Пекин предвиждат намаляване на данъка при покупка на ново конвенционално превозно средство от 10% на 5%, което ще остане в сила до декември 2022 г. Условието е продажната цена на автомобила да не надхвърля 300 хил. юана (около 45 хил. евро), а обемът на двигателя да бъде до 2,0 литра.
Това може да причини главоболие на германските автомобилни компании като Volkswagen, Mercedes-Benz и BMW, за които Китай е най-големият и най-доходоносен пазар в света. Тук тези концерни обаче предлагат предимно големи коли – кросоувъри и седани. Това е така, защото данъчните облекчения са насочени предимно за местните автопроизводители. В Китай 90% от всички предлагани модели са с обем на двигателя не по-голям от 2,0 литра.
Електрическите превозни средства също ще се възползват от правителствените субсидии до 2023 г. Данъчните облекчения и субсидиите обаче биват „изядени“ от растящите цени на батериите. От 2023 г. нататък субсидията за електрически коли ще бъде премахната.
Рейтинговата агенция Fitch Ratings очаква електрическите автомобили да останат ключов двигател на растежа за пазара в Китай, като делът им надхвърли 20% от общите продажби през 2022 г., въпреки че превозните средства с двигатели с вътрешно горене вероятно ще се възползват повече от стимулите. Това би трябвало значително да забави спада на продажбите им от 18% на годишна база (от януари до май).
Според правителствените ангажименти продажбите на нови коли с двигатели с вътрешно горене ще бъдат забранени от 2060 г.
Износът на автомобили, произведени в Китай, се възстанови през май, като стойността на доставките на електромобили за други страни се увеличава над два пъти, тъй като коронавирусните мерки в азиатската страна бяха облекчени през юни.
Автомобилните производители, които разполагат с производствени обекти в Китай, са изнесли електрически коли на стойност 1,2 млрд. долара, което представлява ръст от 122% спрямо година по-рано. Данните показват и почти трикратно увеличение на износа в сравнение с април, когато автомобилните фабрики в Чанчун и Шанхай бяха частично или напълно затворени заради коронавируса.
Общият износ на леки коли, изградени в Китай, достига 2,8 млрд. долара – четвъртият по големина месечен размер на стойността на доставките за последните няколко години.