Производството на автомобили във Великобритания прекъсна десетмесечен спад през май с ръст от 13 процента, тъй като изграждането на електрически превозни средства се е увеличило повече от два пъти, съобщава Automotive News. Секторът успява да се възстанови от ниските пандемични нива, според данни на Обществото на производителите и търговците на автомобили (SMMT).
Британските заводи са произвели общо 62 284 превозни средства през миналия месец, сочат данните. В същото време производството на напълно електрически автомобили расте със 108% до 4525 броя.
„Връщането към растежа при производството на автомобили в Обединеното кралство през май е изключително постижение след 10 месеца на спадове, което показва фундаменталната устойчивост на сектора“, изтъква главният изпълнителен директор на SMMT Майк Хоус. „Такова възстановяване обаче ще бъде постепенно, тъй като доставките остават нестабилни, бизнес разходите са волатилни, а геополитическата нестабилност все още е силна“, добавя той.
На фона на тези проблеми общият обем на продукцията изостава с 46,3% от същия месец на 2019 г., тъй като секторът продължава да изпитва затруднения да увеличи производството заради недостига на части и нарастващите разходи за суровини.
От всички произведени нови автомобили 82% са насочени за износ и почти шест от всеки десет от тях са били изпратени към Европейския съюз (ЕС). Междувременно износът за САЩ е намалял с 35%.
За първите пет месеца производството на автомобили във Великобритания спада с 23% до 330 185 броя.
В средата на месеца страната обяви, че спира последните си останали субсидии за електрически автомобили, заявявайки, че ходът ще освободи средства за разширяване на мрежата от зареждащи станции и ще насърчи продажбите на други превозни средства на батерии като ванове, таксита и мотоциклети.
Програмата за безвъзмездно финансиране на стойност 300 млн. паунда спира да приема нови поръчки във вторник, съобщи министерството на транспорта в изявление. Схемата „успя да създаде зрял пазар за превозни средства с ултраниски емисии“, казаха от министерството.
Междувременно Toyota, най-големият автоконцерн в света по пазарен дял, заплаши да спре производство в Обединеното кралство заради правителствена политика, която налага бързо преминаване към изцяло електрически превозни средства. Компанията се обърна към министъра на транспорта Грант Шапс, споделяйки опасенията си относно преходната фаза на плана, който забранява новите бензинови и дизелови автомобили от 2030 г. Въпреки че хибридните превозни средства ще бъдат разрешени до 2035 г., изискванията могат да включват минимален електрически пробег вместо самозареждащите се хибриди на Toyota.
Регулацията на Обединеното кралство за превозните средства с нулеви емисии налага цели, които изискват нарастващ процент от новите продажби на автомобилните производители да бъдат на модели с нулеви емисии от 2024 г. Тези, които не изпълнят целта, ще трябва да платят неустойка или да купуват кредити от конкуренти, които преминават прага.