Споразумението на Европейския съюз (ЕС) за постепенно премахване на автомобилите с двигатели с вътрешно горене в рамките на малко повече от 12 години е предизвикателство, но по-голям проблем ще бъде производството на достатъчно количество батерии за захранване на електрическите автомобили, които ще се движат по пътищата в края на този период, заяви представител на ръководството на Volkswagen, цитиран от Ройтерс.
Коментарът отразява споразумението, което беше постигнато в сряда относно редица точки по плана на ЕС за борба с климатичните промени и постигане на въглероден неутралитет до 2050 г. Това включва и прекратяване на продажбата на нови дизелови и бензинови коли от 2035 г.
Европейската комисия (ЕК) за първи път предложи регламента миналото лято, насочен към намаляване на емисиите на парникови газове през това десетилетие.
"Това е предизвикателна цел. Смятаме, че е постижима", заяви главният финансов директор на Volkswagen Арно Антлиц пред Ройтерс.
От германската група посочват, че Volkswagen е готов да спре да продава конвенционални автомобили до въпросната година, но други концерни, които изостават в прехода, като Toyota Motor Corp., може да се затруднят с постигането на целта.
Големите автопроизводители се надпреварват да подсигурят веригата на доставки за батерии, но намирането на достатъчно суровини се превръща в екзистенциален проблем. Евентуален неуспех може да забави трансформацията, да оскъпи електромобилите и да застраши рентабилността на компаниите.
Главният изпълнителен директор на Stellantis Карлос Таварес заяви миналия месец, че очаква недостиг на електромобилни батерии да удари автомобилната индустрия през 2024-2025 г., тъй като концерните се ангажират да увеличат значително броя на този тип превозни средства на пазара, като същевременно строят нови фабрики за батерии – процес, който отнема време.
В крайна сметка страните подкрепиха компромис, предложен от Германия, който запазва целта за 2035 г., и който предвижда ЕК да прецени през 2026 г. дали хибридните превозни средства могат да бъдат включени към пазарните изключения.
Предложението за 2035 г. е проектирано така, че на теория всеки тип автомобилна технология може да се съобрази с него, стига превозното средство да не отделя въглеродни емисии.