Услугите за мобилност, включително приложенията за отдаване на коли под наем, за споделяне на автомобили и велосипеди, се очаква да генерират общи годишни приходи от 660 млрд. долара през 2030 г., според ново проучване на мозъчния тръст Oliver Wyman и Института по транспорт към Калифорнийския университет. Данните показват почти 40% увеличение на приходите спрямо отчетените през 2020 г. 250 млрд. долара, съобщава Bloomberg.
Тези услуги значително ще променят начина, по който хората се придвижват в градовете в световен мащаб, далеч отвъд традиционния обществен транспорт и частните автомобили. Те ще поставят по-голям акцент върху устойчивостта и алтернативната енергия - като електрическите превозни средства, задвижвани с батерии – а услугите ще донесат потенциални ползи за климата, за борбата срещу замърсяването и ще подобрят условията на живот в градовете.
Например, анализатори установяват, че „чрез приемането на електромобилите с по-бърз темп от собствениците на частни автомобили, новите услуги за мобилност биха могли да подобрят качеството на въздуха, да намалят нивата на шум и да свият въглеродния отпечатък на градовете“.
Проучването, което анализира 13 услуги в три региона - Северна Америка, Европа и Азия – стига до заключението, че новите услуги ще се развиват с различна скорост в зависимост от местоположението. Европа ще изпревари Азия като най-бързо развиващия се пазар на електрически превозни средства, а Азия ще се превърне в по-голям пазар за услуги като споделяне на велосипеди и мотопеди. В момента азиатският пазар на микромобилност е равен по размер на тези в Европа и Северна Америка взети заедно, като ще продължи да расте спрямо тях до 2030 г.
Очаква се подобренията в технологиите, правителствените разпоредби и търсенето на потребителска мобилност да стимулират по-голямата част от растежа на цялата индустрия във всички региони.
Въпреки тези подобрение задръстванията ще останат проблем, като се има предвид популярността на споделеното пътуване, което засенчва обществения транспорт. Твърде рано е да се предвиди дали услугите ще ограничат трафика с течение на времето.
„Въпреки че хората, които преминават към велосипеди и тротинетки, биха могли да намалят броя на колите в града, споделеното пътуване и споделянето на автомобили могат да допринесат за ограничаване на задръстванията, ако пътуващите изберат тези услуги пред обществения транспорт“, изтъкват авторите на проучването.
Макар някои пътуващи да се обръщат отново към обществения транспорт, тъй като страховете от разпространението на Covid-19 намаляват, тези системи остават крехки и уязвими, отслабени от загубата на приходи. „Всяко дългосрочно преминаване от обществен транспорт към превозни средства може не само да лиши системите от необходимата финансова подкрепа, но и да доведе до задръствания“, се посочва в доклада.
Така че градовете ще трябва да намерят баланс между насърчаването на нови решения и укрепването на системите за градски масов транспорт, установява изследването.
Това може да стане чрез последователно инвестиране в инфраструктура за масов транспорт, поддържане на достъпни цени и създаване на екосистеми, които свързват новите услуги с масовия транспорт, доколкото е възможно.
„Местните власти ще трябва да решат до каква степен да финансират масовия транспорт спрямо велоалеите или паркингите“, коментира Андреас Ниенхаус, старши партньор в Oliver Wyman. „На всички нива на управление технологичният прогрес често изпреварва регулацията – една от причините много градове да са приели публично-частните партньорства като средство за сътрудничество“, добавя той.