Делът на електрически превозни средства може да достигне 33% от глобалните общи продажби на автомобили до 2028 г. и 54% до 2035 г., тъй като търсенето се ускорява на повечето големи пазари, прогнозира консултантската фирма AlixPartners, цитирана от Ройтерс.
Електромобилите представляват по-малко от 8% от световните продажби през миналата година и малко под 10% през първото тримесечие на 2022 г.
За да поддържат това търсене, автомобилните производители и доставчици планират да инвестират най-малко 526 млрд. долара в електромобили и батерии в периода 2022-2026 г., посочва AlixPartners по време на годишния си брифинг Global Automotive Outlook. Това надхвърля над два пъти петгодишната прогноза на фирмата за инвестиции в електромобили от 234 млрд. долара за периода 2020-2024 г.
Тези инвестиции „сега направиха растежа на електромобилите неизбежен“, според Марк Уейкфийлд, част от ръководството на AlixPartners.
Индустрията все още е изправена пред икономически предизвикателства и такива, свързани с веригите на доставка по време на прехода от превозни средства с двигатели с вътрешно горене към електрическо задвижване, добавя Уейкфийлд.
Преходът ще изисква "драстични промени в работните модели - не само на фабриките и хората, но и на целия начин на работа", изтъква още той.
Някои компании ще се възползват от разделянето на своя бизнес с електромобили от този за конвенционални коли.
Суровините за производство на електромобили са поскъпнали над два пъти спрямо тези за коли с двигатели с вътрешно горене – 8255 долара на електрически превозно средство срещи 3662 долара за конвенционално такова, към май 2022 г.
Трансформацията към електрическа мобилност ще коства на автоконцерните и техните доставчици общо 70 млрд. долара до 2030 г., според Елмар Кадес, също представител на ръководството на AlixPartners, който отговаря за фалитите и преструктурирането.
AlixPartners очаква ограниченията в доставките да продължат и през 2024 г., а общите глобални продажби на автомобили да паднат до 79 милиона броя през тази година, преди да нараснат до 95 млн. броя през 2024 г.
За САЩ фирмата очаква общите продажби на превозни средства да нараснат до 16 млн. броя през 2023 г. и да достигнат връх от 17,5 млн. броя през 2024 г., преди да започнат да намаляват през 2025-2026 г.
Какво се случва в момента?
Един от най-големите автоконцерни в света обяви в средата на май, че очаква бизнесът му с електрически превозни средства да стане толкова печеливш, колкото и този с автомобили с двигатели с вътрешно горене по-рано от планираното.
Според предишната прогноза концернът трябваше да изравни маржовете между двата бизнеса в рамките на 2-3 години.
„Очакваме, че бизнесът с електрическа мобилност ще бъде толкова печеливш, колкото и бизнесът с двигатели с вътрешно горене по-рано от планираното“, заяви главният изпълнителен директор на Volkswagen Херберт Дийс по време на годишното събрание на акционерите на автомобилния производител. „Чрез доброто управление на кризите ние оставаме финансово стабилни и засилваме своята устойчивост“, добави той.
От друга страна General Motors, пазарен лидер в САЩ, предприе мащабна трансформация, фокусирайки се върху електрическите превозни средства с батерии. Компанията очаква до края на следващата година да разполага с шест нови електромобила извън своята платформа с батерии Ultium. От решаващо значение за това ще бъдат т.нар. „достъпни електромобили“, като предстоящия изцяло електрически малък SUV Chevy Blazer SS и кросоувъра Chevy Equinox EV, които ще се предлагат на цена от около 30 хил. долара около средата на 2023 г., изтъква главният изпълнителен директор Мари Бара.
GM планира да пусне повече от 50 хил. броя Bolt през тази година в глобален план, включително 40 хил. превозни средства само в САЩ. До 2025 г. компанията иска да произвежда 2 млн. електрически коли годишно. Подобни целеви обеми обяви и конкурентът Ford в сряда, заявявайки, че иска да свали Tesla от лидерското място при продажбите на електромобили.
Глобалните продажби на нови електрически превозни средства нарастват двойно до 4,6 милиона броя през 2021 г., с което електромобилите успяват за първи път да изпреварят по обем хибридните автомобили, стимулирани от силното търсене в Китай и Европа, според анализа на консултантската фирма MarkLines.
Продажбите на нови електромобили през 2021 г. в глобален план са се увеличили 2,2 пъти спрямо нивата от 2020 г., докато тези на хибридни превозни средства нарастват с 35% до около 3,1 млн. броя за същото време.