Вторият по големина на пазарния дял автомобилен концерн в Европа Stellantis NV предизвика сътресения в индустрията, напускайки регионалната лобистка група – Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА). Мярката отразява пряко решението на Европейския парламент за постепенно премахване на колите с двигатели с вътрешно горене от пазара до 2035 г., като АСЕА остро критикува това. В същото време обаче страда от липса на достатъчно активност.
В дълго прессъобщение относно участието в новата форма на мобилност Stellantis обявява между другото, че ще напусне АСЕА, съобщава Automobilwoche.
„Вярваме, че откритият диалог и по-прякото взаимодействие с гражданите и други заинтересовани страни ще доведат до вземане на (политически) решения на по-информирана основа“, изтъква Карлос Таварес, главен изпълнителен директор на Stellantis, обяснявайки решението да затръшне вратата на асоциацията. По-късно говорител на компанията отхвърли предположението, че Таварес е решил да напусне поради позицията на ACEA във връзка с решението на Европейския парламент: „Няма връзка с решението на Европейския парламент от миналата седмица“, посочва говорителят.
В същото време от Opel, част от Stellantis, заявиха пред Automobilwoche, че германската марка не възнамерява да напуска лобистката асоциация VDA. Лидерът на организацията Хилдегард Мюлер инициира нов курс на развитие и търси широк социален диалог след последното автомобилно изложение в Мюнхен. Но тя също така смята, че графикът на Европейския съюз (ЕС) по отношение на автомобилната политика и прехода към електрическа мобилност е твърде „затегнат“.
От своя страна Таварес иска „360-градусова дискусия“ по темата.
В продължение на десетилетия отделните марки на Stellantis, принадлежали преди това на PSA Group и Fiat Chrysler, са били част от АСЕА. Настоящият главен изпълнителен директор на Stellantis дори изпълнява длъжността президент на асоциацията от 2018 г. до 2019 г., която в момента принадлежи на Оливер Ципсе от BMW.
Асоциацията, която е основана преди 30 години и в момента в нея членуват 16 големи автомобилни компании, ще загуби един от най-важните си източници на финансиране, когато Stellantis окончателно напусне. Очаква се групата да загърби АСЕА в края на годината, според Automobilwoche.
Stellantis вече обяви миналата пролет, че групата ще продава само електрически превозни средства в Европа от 2030 г. Предполага се, че Opel ще постигне тази цел още по-бързо – през 2026 г.
Вместо членство в ACEA, Stellantis сега иска да създаде отворен дискусионен форум, наречен „Форум за свобода на мобилността“. Всяка година на отворена платформа всички, които имат интерес към темата за мобилността в Европа, ще обсъждат разумни, ефективни и социално приети форми на мобилност. Става дума за „360-градусов" изглед на всички проблеми с мобилността, изтъква Таварес. Това събитие е планирано да се проведе за първи път в началото на 2023 г.
Говорител на Stellantis подчерта, че форумът не е „група по алтернативни интереси", а е отворена дискусионна платформа.
„Екологичните предизвикателства пред нас, добавени към бързо променящите се условия за нашия бизнес, изискват ефективен, глобален и приобщаващ 360-градусов подход, в който всички желаещи могат да участват, за да създадат устойчива мобилност“, обясни още Таварес.