IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Автомобилите ще са част от дигиталната трансформация на публичната администрация

Средната възраст на автопарка в България продължава да расте и вече е около 20 години, изтъква главен комисар Калоян Драганов

19:17 | 06.06.22 г. 1
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Асоциация на автомобилните производители</em></p>

Снимка: Асоциация на автомобилните производители

Докато Европейския съюз (ЕС) си поставя все по-смели цени относно електрическата мобилност и технологичното развитие, България започва постепенно да възприема подобни стандарти, които да ускорят прехода ѝ към дигитализация и електрическа мобилност. Преди старта на Автомобилен салон София 2022 г. се проведе дискусия за настоящето и бъдещото на автомобилния парк. Инициативата бе организирана от Асоциация на автомобилните производители  и техните оторизирани представители в България. Участници в дискусията бяха Петър Витанов – член на Европейския парламент, Александър Йоловски – заместник министър на електронното управление, Божидар Костадинов – заместник министър на транспорта и съобщенията, Георги Стефанов – началник кабинет на заместник министър-председателя  по климатичните промени, главен комисар Калоян Драганов  - ГД „Национална полиция“, Димитър Илиев – председател на ДАБДП. Домакин на кръглата маса бе Храбрин Иванчев – председател на ААП. Темите, които се обсъждаха, са насочени към създаване на държавна политика за обновление, декарбонизация и управление на процесите, свързани с мобилността. 

Зам. министър на електронното управление Александър Йоловски постави акцент на предстоящото изграждане на портал за достъп до електронни административни услуги, като заяви, че дигиталната трансформация в публичната администрация във всички нейни форми на проявление е приоритетна цел. По думите му българският гражданин ще има свой собствен профил. Ще се съдържа цялата информация за него, която го интересува. „Тук би трябвало да има информация, какви автомобили притежаваме, какъв е техният статус, кога изтича срока за годишен технически преглед или кога трябва да се подновим гражданската отговорност или да излизат съобщения за нарушения и възможност за лесна форма на плащане на наказанието“, изтъква Йоловски, добавяйки: „Това е пресечната точка на електронния регистър за автомобилите и визията на правителството за развитие на електронното управление“.

В политиките на Министерство на транспорта и съобщенията са поставени оптимизация на начините на придвижване – електрически автомобили, градски транспорт. Също така се планира нарастване броя на зарядните станции. Обсъждани са варианти за създаване на паспорт на автомобила, според зам.-министъра на транспорта и съобщенията Божидар Костадинов. Той  подчерта, че е добре  да се търси синергия между администрацията, бизнеса и гражданите.

От своя страна Георги Стефанов, началник кабинет на министъра по климатичните политики, напомни, че вече има цел за изграждане на 10 000 зарядни станции за електромобили до 2026 г.

В реформа 5 в Плана за възстановяване и развитие е поставен фокус в създаването на цялостна инфраструктура за зарядни станции. Тя ще бъде изграждана спрямо железопътните точки, нуждите по пътните коридори, трафика, както и населените места, където няма хора и трафик – Родопите, Западна Стара планина и др.

Реформата ще ускори изграждането на тази инфраструктура за зарядни станции, електрификация на превозните средства и ще доближи България до европейските дългосрочни цели за намаляване на емисиите на парникови газове, зелена и икономическа трансформация. Тя предвижда бизнесът активно да участва в намаляване на замърсяването като цяло. Вече е създадена Комисия за устойчива мобилност, която ще работи в посока цялостна мобилност трафик, градски транспорт, ж.п. връзки, на свързаност и на електрификация. Ще се въведе на принципа „Замърсителят плаща“ и да бъде интегриран във финансовия поток и в икономиката.

В същото време главен комисар Калоян Драганов, ГД „Национална Полиция“, представи състоянието на автомобилния парк. По думите му средната възраст на парка е около 20 години и тази тенденция на остаряване на парка се задълбочава. Драганов сподели, че вече се финализира проект за въвеждане на зелените табели за екологични превозни средства. Той ще бъде от голямо значение за навлизането и развитието на екологичните превозни средства на изменението на стандарта, свързано с включване на светлоотразителни табели с регистрационен номер за МПС, задвижван на електрически двигател.

Петър Витанов, член на Европейския парламент сподели, че целта на Европейската комисия е реализиране на декарбонизация и промяна на функционирането на европейския транспорт. Според него колкото по-бързо се развие пазара на електрически автомобили, толкова по-бързо ще се създаде пазар за употребявани електромобили и ще  бъдат достъпни за българина със среден доход. Също така прогнозите показват, че между 2025 и 2027 година цените на коли с двигатели с вътрешно горене и тези на неконвенционалните автомобили ще се изравнят. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:16 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

1
rate up comment 2 rate down comment 1
cyclop
преди 2 години
"пазар за употребявани електромобили и ще бъдат достъпни за българина със среден доход" - Какво ще бъде достъпно? Хората масово купуват десет годишни употребявани автомобили по финансови причини. На десет годишна играчка батерийката няма да стигне да си я закараш на собствен ход до автоморгата.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още