IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Отслабва недостигът на чипове за автомобилната индустрия

Секторът отдъхва след проблемите си през последните две години, но все още не се осмелява да обяви победа

13:36 | 04.06.22 г. 11
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg LP</em></p>

Снимка: Bloomberg LP

Световният недостиг на чипове, който тежи на автомобилната индустрия от близо две години, показва знаци на отслабване, поне засега, пише Bloomberg.

Mercedes Benz, Daimler Truck Holding и BMW са сред производителите на автомобили, които вече получават достатъчно високотехнологични компоненти, за да произвеждат на пълен капацитет, след като месеци наред се бориха с дефицитите.

Това се случва по-рано от очакваното от компаниите и е лъч надежда за индустрията, която се бори с влошаващата се икономика и инфлацията, докато се насочва към историческия преход към електромобилност. Производителите се радват на подобренията в доставките на чипове, но все още не са обявили победа.

„Все още следим нещата седмица за седмица, но досега на практика в целия свят не сме имали проблеми с производството“, коментира Йорг Бързър, ръководител производство и управление на доставките на Mercedes. Проблеми с доставките възникват „тук и там“, твърди той, „но са нищо в сравнение с това, което беше миналата година“.

Дори когато търсенето на автомобили нарасна, производителите трябваше да намалят производството, тъй като заводите по света не можеха да се снабдят с достатъчно чипове, които са все по-ключови за превозните средства. Прекъсванията в доставките бяха толкова сериозни, че световното производство на леки автомобили едва показва признаци на възстановяване до нивата преди пандемията.

Тъй като доставките на чипове се подобряват, автомобилните компании работят за намаляване на изоставането на поръчките си. Сега обаче опасенията са свързани с това какво ще бъде потребителското търсене предвид ускоряващата се инфлация и по-високите лихвени проценти. Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск каза, че компанията трябва да съкрати 10% от работната си сила, както и че той има „суперлошо предчувствие“ за икономиката, писа вчера Ройтерс.

Но не всички са толкова песимистично настроени като Мъск. Нагласите на германските производители на автомобили са се подобрили значително през май според проучване на Ifo Institute. То показва нарастваща увереност на компаниите в сектора, че ще могат да повишат цените, за да се справят с растящите разходи за суровини.

Част от новата наличност на чипове е свързана с отслабването на икономическите перспективи и с ускоряването на инфлацията, които намаляват търсенето на потребителска електроника, ползваща същите компоненти. Карин Радстром, ръководител на марката Mercedes на Daimler Truck, казва, че компанията сега получава чиповете, от които се нуждае, за да работи по изостаналите поръчки.

„Не е перфектно, но е по-добре от миналата година“, посочва тя в интервю. „Опитвам се да не се радвам твърде рано. Все още внимателно следим ситуацията“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:41 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

10
rate up comment 3 rate down comment 0
evlogi
преди 2 години
Не чети ,Кире, и без това я вденеш нещо, я не.Със запетаи.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 0 rate down comment 3
Kiro_100
преди 2 години
Да си чувал за подчинено изречение и запетаи ... Едни такива завъртулки, пред "бе", пред "дундьо" ... Не ми се чете по-нататък, да не си разваля стила ... Лошо, Евлоги, лошо ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 3 rate down comment 0
evlogi
преди 2 години
И стомана за колко долара има примерно в един модерен лек автомобил бе дундьо?Който струва 45000 $ да речем?Ако кажа 700-800$ , със сигурност няма да съм далеч от истината.Твойте олющеняци са хванати за сламката на секторите с най-ниска добавена стойност, и западът за нула време ще си осигури доставки на неон за производството на чипове, нямай и грам съмнение в това, дори не го отразиха в пресата си това ограничение, но пък Рашата и хилядолетие няма да и стигне да направи процесори.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 3 rate down comment 0
evlogi
преди 2 години
От индустрия не знам колко разбира, но представите му за икономика са заседнали някъде в 50-те години на миналият век.Съответно и идеите му за инвестиции са архаични и като добавиш, че не е способен на рационално мислене , а робува на възхищението си към една тотално западаща "сила" се получава една тъжна картинка...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 4 rate down comment 1
zelka007
преди 2 години
Импе, пак плющиш врели-некипели, не е истина колко си ограничен и радикализиран. Неонът е страничен продукт при производството на стомана. Големите стоманодобивни комплекси просто го доставят най-ефффтино ... :))) ... С малки доработки на основните си инсталации за контрол на кислорода и азота го добиват. Един вид им е бонус към производството и страничен приход. Ние също можем да произвеждаме неон. Т.е. всеки производител на индустриални газове може да произвежда неон. Верно ли не разбираш нищо от индустрия или се правиш за пред хората?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 3 rate down comment 1
Dr. Vatnikov
преди 2 години
Митьо, клоуне на ФБ групите и основен пaлячо и тук, не се притеснявай за Запада, където децата на целия москалски елит живееШе, притеснявай се за това, че в животеца ти няма нищо, ни жена, ни дете, ни приятели, ни кариера, ни успехи, а само сланини, плешивост и погледи, изпълнени със съжаление и погнуса.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 4 rate down comment 4
evlogi
преди 2 години
Рашата един пирон не може да направи, остана и сал едното утешение номера да прави, но то и това скоро няма да може. Честно, такава поредица от ***,отщ.ини даже от московската орда не очаквах.Относно въпросът ти-ще се хванат да инвестират.Начинанието и да е скъпичко, е едно нищо за икономики с 50 трилиона годишен размер.И ще го направят бързо, а за едни други скоро ще остане само хващането за големият палец на краката.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 5 rate down comment 3
zelka007
преди 2 години
Пхаха ... zагубеняк , искренно се съмнявам , че поставени една до друга EUV машина , CNC фреза , машина за плетене на чорапи или професионална готварска печка , ще можеш да направиш разлика ... :))) ... ама пишеш за инертни газове ... :))) ... че ти без гугъла не можеш да изброи поне три такива ... :))) ... тъпyнгер ... !!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 6 rate down comment 3
Dr. Vatnikov
преди 2 години
Тpoл загубен, пак ли поредната опорчица? Чакай,че ние вече умряхме без вноса на москалски газ, бях забравил! Сега сте измислили нещо ново да плашите гаргите :)))) жалкарска исторйка.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 4 rate down comment 7
Alex Silver
преди 2 години
Отслабва, зер? Рашата им извъртя готин номер, като заяви, че до края на годината спира износа на всички инертни газове, а тя е износител на 40% от тях. Номерът е, че спирането е "до края на годината". А после? Да се хващат ли да инвестират в производство или да чакат, щото начинанието е доста скъпичко. Без инертните газове производството на чипове бързо увяхва. Ама вие се дръжте и вервайте, че сичко ще се оправи.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още