Главният изпълнителен директор на Stellantis Карлос Таварес очаква Индия да бъде печеливш пазар и да предостави по-голяма възможност за растеж, отколкото автомобилният производител е очаквал преди, докато се сблъсква с предизвикателства в страни като Китай и Русия, пише Ройтерс.
Индия, където Stellantis продава автомобили на своите марки Jeep и Citroen, съставлява малка част от глобалните продажби на концерна, но Таварес заяви, че очаква приходите в южноазиатската страна да се удвоят до 2030 г., а маржът на оперативната печалба да достигне двуцифрени стойности през следващите няколко години.
Западните производители на автомобили от години се борят за осигуряване на добра възвръщаемост в Индия, пазар, доминиран от японската Suzuki Motor и южнокорейската Hyundai Motor с техните малки, евтини автомобили.
„Да бъдеш печеливш в Индия е възможно, ако правиш нещата по индийския начин“, изтъква Таварес на виртуална кръгла маса с представители на медиите.
Това, според него, включва локално и вертикално снабдяване с части, интегриране на веригата на доставки, за да се поддържат ниски разходи, и локално проектиране на автомобили с функции, които индийските потребители искат и за които са готови да платят.
Stellantis, създадена в началото на 2021 г. чрез сливането на френската PSA с Fiat Chrysler (FCA), през март очерта нова стратегия за увеличаване на приходите и поддържане на висок марж на печалбата, като увеличи усилията си за внедряване на електрически превозни средства.
Фокусирането върху Индия се случва, докато четвъртият по големина на пазарния дял автомобилен концерн в света изпитва затруднения в Китай, което променя подхода си на фона на слабите продажби и силната конкуренция. В същото време, заради войната в Украйна, компанията замрази операциите си в Русия, което също се отразява върху бизнеса ѝ.
„Предизвикателствата... дават на Индия по-голяма възможност, дори по-голяма, отколкото в миналото“, посочва Таварес.
В основата на плана за Индия е програмата за създаване на платформа за интелигентни автомобили на Stellantis, която концернът разработи в страната, за да му позволи да предлага малки бензинови автомобили с дължина по-малка от четири метра, добавя Таварес. Малките автомобили се облагат с по-ниски данъци, което ги прави по-достъпни.
Stellantis също така ще пусне електрически версии на малките си автомобили от следващата година.
Малките автомобили са ахилесовата пета за повечето международни автомобилни производители в Индия и опитите им да се конкурират в това пространство пропадат, като най-пресните примери са американските концерни Ford и General Motors, които в крайна сметка се отказаха от този пазар.
Но Таварес е уверен в подхода на Stellantis – преди да започне да изгражда автомобили, производителят се заема с укрепването на своята местна верига на доставки.
Stellantis произвежда някои от основните компоненти за автомобилите си на местно ниво. Неговият завод за двигатели в Южна Индия представлява глобален еталон за цена и качество, като компанията планира да направи същото в двата си завода за сглобяване на автомобили, където произвежда SUV модели и автомобили на марката Citroen, изтъква Таварес.
„Ние работим от много години върху обособяване на местно производство, върху вертикалната интеграция в Индия, за да се насладим на интелигентната пестеливост на Индия“, подчертава шефът на Stellantis.
Концернът инвестира над един милиард евро в своите операции в Индия от 2015 г.
Производителят на автомобили също така иска да доставя клетки и батерии, произведени в Индия, когато веригата на доставки се развие, споделя още Таварес, добавяйки, че това би бил единственият начин за изграждане на достъпни електромобили.
Stellantis си е извоювал по-малко от 1% от автомобилния пазар в Индия от 3 милиона превозни средства годишно, но Таварес посочва, че компанията не преследва количеството, както в Индия, така и в световен мащаб.