Германският доставчик на автомобилни части и други технологични решения Webasto приключи финансовата 2021 г. с отрицателна възвръщаемост в размер на минус 3,9% в сравнение с минус 2,1% година по-рано, съобщава Automobilwoche.
„Миналата година успешно се противопоставихме на въздействието от продължаващата пандемия (от коронавирус), недостига на полупроводници и рязкото нарастване на разходите за суровини, като бяха взети предвид и допълнителните бъдещи инвестиции“, обясни ръководителят на Webasto Холгер Енгелман, който призна, че въпреки това компанията отново се сблъсква с отрицателен резултат при възвръщаемостта.
Продажбите са по-удовлетворяващи. През 2021 г. концернът увеличи приходите си с 12,2% до 3,7 млрд. евро в сравнение с предходната година. Според Webasto по този начин резултатът на компанията остава доста над средното пазарно ниво на растеж от 3,2%.
По-високите приходи се дължат основно на увеличените продажби при основния бизнес. Миналата година доставчикът отчете приходи от продажби от 3,1 млрд. евро (83 процента от общите продажби) в сегмента с покривни системи, 485 млн. евро (13 процента) от системите за отопление и охлаждане, както и 155 млн. евро (4 процента) от решения за електромобилност.
По отношение на глобалното представяне е налице промяна спрямо 2020 г.: докато продажбите в Америка и Европа се увеличават значително, в Азия те леко се свиват. Причината за това са по-слабите резултати в Китай, който е най-големият национален пазар на Webasto в световен мащаб.
Както беше планирано, Webasto увеличи значително както разходите си за изследвания и разработки, така и инвестициите си през 2021 г. в сравнение с предходната година. Разходите за научноизследователска и развойна дейност възлизат на 315 млн. евро (ръст от 17,6 процента на годишна база) и се отнасят основно за подготовката на стартиране на проекти с покривни и батерийни системи в Европа и Азия, както и с решения за зареждане в региона на Америка. Инвестициите за миналата година са свързани и с повишеното търсене на продукти. Компанията инвестира 281 млн. евро (ръст от 45 процента) в разширяване на мощностите си в САЩ, Япония и Южна Корея, наред с други страни.
Поради силните поръчки и съществуващия потенциал за растеж на основния бизнес и електромобилността, компанията също така продължава да увеличава своята работна сила.
„За да можем да се справим с предстоящите обемни проекти с компетентни екипи, ние внедрихме повече от 1500 нови служители. Това е важна инвестиция в бъдещето“, изтъква Енгелман.
Броят на служителите в Webasto се е увеличил през миналата година с 11% до общо 15 700 души. Най-големи увеличения в персонала се наблюдават главно в САЩ, Мексико, Източна Европа и Южна Корея.
Според Webasto загубата на компанията през първото тримесечие на 2022 г. отразява предизвикателствата пред компанията: въпреки че продажбите са се увеличили с 5,4% в сравнение със същото тримесечие на предходната година, оперативната печалба остава в отрицателния диапазон.
„За да подобрим нашите резултати за 2022 г. и бъдещото развитие на Webasto, засилваме нашето управление на разходите, водим разговори с нашите дългосрочни клиенти и доставчици и преразглеждаме нашите инвестиционни планове“, подчертава Енгелман.
Бизнесът на доставчика с решения за електромобилността се развива "много положително", най-вече по отношение на батерийните системи. Компанията произвежда батерии за търговски превозни средства в Германия от 2019 г. и навлезе на пазара на леки автомобили в Азия през 2021 г. В началото на тази година Webasto получи две нови поръчки за леки автомобили от германски и южнокорейски автопроизводители на стойност от 1 млрд. евро.
Новите поръчки на компанията в областта на електрическата мобилност през тримесечието за първи път надхвърлят тези на основния бизнес с покривни системи и захранвани с гориво решения за отопление и охлаждане.