Администрацията на американския президент Джо Байдън ще отпусне над 3 млрд. долара за финансиране на производството на батерии за електрически превозни средства, съобщава Ройтерс.
Средствата ще бъдат предоставени от Министерството на енергетиката по законопроекта за инфраструктурата на стойност 1 трилион долара, подписан миналата година от президента Джо Байдън. С това финансиране ще се стимулира както преработката на минерали за батерии с голям капацитет, така и рециклирането им.
Целта на Байдън е половината от превозните средства, продавани в САЩ, да бъдат електрически до 2030 г. Според него това ще увеличи работните места в рамките на профсъюзите в ключови щати, като същевременно ще попречи на китайската конкуренция да увеличи своя дял на глобалния пазар и да редуцира отделяните в страната въглеродни емисии.
Администрацията също така представи мерките като стъпка за гарантиране на енергийна независимост и намаляване на дългосрочния инфлационен натиск, засилен от инвазията на Русия в Украйна.
„Въпреки че сме изправени пред това покачване на цените заради (Владимир) Путин по отношение на петрола и газа, също така е важно да се отбележи, че електрическите превозни средства ще бъдат по-евтини в дългосрочен план за американските домакинства“, коментира Мич Ландрийо, координатор по въпросите за инфраструктурата в Белия дом, пред журналисти.
Американският автомобилен концерн Ford Motor Co. приветства федералната подкрепа. „Тази инвестиция ще укрепи нашата вътрешна верига на доставки на батерии, ще създаде работни места и ще помогне на американските производители да се конкурират на световната сцена“, заяви Стивън Кроули, главен съветник на Ford.
Това финансиране ще помогне за създаването и модернизирането на фабрики за батерии. Законът за инфраструктурата също предвижда милиарди долари за закупуване на електромобили и инсталиране на зарядни станции.
Администрацията на президента си сътрудничи с редица производители, включително с главния изпълнителен директор на Tesla Inc. Илон Мъск, изпълнителния директор на General Motors Мари Бара и ръководителя на Ford Джим Фарли.
В същото време стана ясно, че тези средства няма да бъдат насочени към разработването на нови мини за добив на суровини като литий, никел, кобалт и други минерали, жизненоважни за производството на батерии. Някои от проектите, които са в етап на разработка или планиране, се сблъскват със силната опозиция от страна на местните общности поради екологични притеснения.
„Тези ресурси са свързани с веригата на доставка на батерии, която включва производство, рециклиране на жизненоважни минерали без да се предвижда нов добив“, изтъква Джина Маккарти, федерален съветник по климата в кабинета на Байдън.
През март американският държавен глава се позова на Закона за военно производство от ерата на Студената война, за да подкрепи производството и преработката на тези минерали. Той поиска от Конгреса да одобри финансиране за тази инициатива миналата седмица като част от пакет от 33 млрд. долара, насочен към Украйна.